Ik zou graag cider maken

• Ik zou graag cider maken van ons fruitsap dat we elk kaar laten persen van onze appels.Dat krijgen we dan terug in dozen van 5l

Waar kan ik informatie vinden over het maken van cider of appelwijn?

• Er zijn op het forum een paar leden die zich daar ook mee bezig houden. Vorig jaar een heel geslaagde versie kunnen proeven van Homoeccentricus. Misschien kan hij hier wat meer over vertellen.

Hoe meer kleurkes in de kleurdoos, hoe mooier de tekening...

Meten is weten en weten is leren

• ik maak ook ieder jaar cider (appel en beetje kersen in). Als je gewoon appelsap gaat gebruiken is het niet moeilijk. Gewoon appelsap in gistvat doen en SG meting doen, indien te laag doe je er nog opgelost suiker bij. Dan de gist erbij en wegzetten bij 21-22°c tot SG rond de 995 is.

• dat boek is zeer goed, ik heb dit ook in pdf gekocht.

Je kan champagnestreek gebruiken ofzo maar ik gebruik altijd de mangrove Jack cider korrelgist.

Als je wat op YouTube rondkijkt naar filmpjes vind je ook al veel informatie. Zoek eens hard cider in YouTube.

• Ik vraag me af of je iets dergelijks ook met kersensap zou kunnen doen :/ Ik heb hier een grote kerselaar waar ik elk jaar een serieus overschot aan kersen mee heb. Voor kersenwijn heb ik het geduld niet maar een ciderke dat zou moeten lukken :)

• Ga'k proberen. Ik veronderstel dat ik de luierik mag uithangen en gewoon appelsap uit de winkel kan gebruiken?

• Eens zien of het met sap van Everyday ook lukt. Als het garbage blijkt te zijn, solfer ik het wel aan de buurman op :D

Het gaat hem eigenlijk gewoon om een 'proof of concept'. Lukt het mij om zoiets in elkaar te steken of niet. Mocht het lukken, dan kan ik nog altijd met beter appelsap aan de slag. Ik ken wel een paar leveranciers hiervoor.

• Ik heb hier nog kersen wijn en cider met appel en kersen liggen van vorig jaar. De kersenwijn heeft 20% appelen om iets zuurder te zijn. De cider heb ik eerst gemaakt en dan gelagerd op 50% kersen.

De kersen waren ook gewoon geplukt en met sulfiet gereinigd. Daarna gekneusd en pitten erin gelaten.

• Sorry,dat ik nu pas terug kom,ik dacht dat ik mail kreeg als er berichten waren.

Waar kan ik die gist kopen? Ik heb ook ergens gelezen dat je wilde gist zelf kan maken door enkele appels te laten gisten in wat sap,klopt dat?

Ik zou graag wat van de cider verkopen om uit de kosten te komen, zou dat mogelijk zijn of moet je daarvoor met de wet in orde zijn? Maar de vraag is of je er wel winst kan uit halen als je alles zoals flessen en etiketten moet kopen?

• Hey mus, normaal moet je dat hier kunnen instellen.

Ik zou graag wat van de cider verkopen om uit de kosten te komen, zou dat mogelijk zijn of moet je daarvoor met de wet in orde zijn?

Voor alle alcoholhoudende dranken geldt dezelfde regel : wil je het verkopen, dan zal je er accijnzen op moeten betalen. Je kan het gokje wagen maar hou er rekening mee dat als je betrapt wordt, je niet gewoon een boete moet betalen op de volumes die je hebt verkocht maar ook op de theoretische volumes die je met je installatie gedurende een aantal jaren had kunnen produceren (ik dacht 5 jaar). D&A mag daarvoor heel uw kot overhoop halen, alle apparatuur in beslag nemen en daar kan je weinig tegen doen. Zelf zou ik zorgen dat ik mooi in orde ben daarmee.

• Ik heb dit jaar een cider gemaakt op basis van wort (vienna, tarwe, aromamout), aangelengt met appelsap en daarna vergist met US-05. Staat nu op de fles te rijpen. Vorig jaar ook gemaakt en erg tevreden over!

• "Ik heb dit jaar een cider gemaakt op basis van wort (vienna, tarwe, aromamout), aangelengt met appelsap en daarna vergist met US-05. "

Sorry,ik ben maar beginneling,wat is wort? Dat is het bouwsel of aftreksel van vienna, tarwe,aromamout zeker? WAAR HAAL JE DAT?

Wat is vienna en US-05?

• - Wort is de vloeistof die je verkrijgt na het maïschen.

- Vienna, tawe, aromamout zij moutsoorten.

- US-05 wordt gezegd is de quote "vergist met": het is dus een gist ik denk deze.

- Al dit kan je kopen bij je lokale brouwwinkel of online, Ik denk aan Brouwland, Homebrewshop,... om er enkele te noemen.

• Sorry,ik ben maar beginneling,wat is wort? Dat is het bouwsel of aftreksel van vienna, tarwe,aromamout zeker? WAAR HAAL JE DAT?

Wat is vienna en US-05?

Tja... het is natuurlijk een brouwforum... vandaar dat ik ervan uitging dat bepaalde brouwtermen wel bekend zouden zijn :-)

Zotey hierboven is correct: ik heb eigenlijk gewoon bier gebrouwen en na het koken en koelen de appelsap toegevoegd en daarna vergist. De gebruikte gist is inderdaad de Fermentis Safale US-05 want die heeft een mooi neutraal profiel en ik wilde geen gistsmaak.

Zoek maar eens op "Graff Cider" dan kom je voldoende voorbeelden tegen voor deze bier-cider hybride!

Overigens is mijn ervaring dat je wat terughoudend moet zijn met de hop want te veel hopbitterheid en de cidersmaak gaan niet zo goed samen!

• Zotey hierboven is correct: ik heb eigenlijk gewoon bier gebrouwen en na het koken en koelen de appelsap toegevoegd en daarna vergist. De gebruikte gist is inderdaad de Fermentis Safale US-05 want die heeft een mooi neutraal profiel en ik wilde geen gistsmaak.

Hoeveel appelsap op hoeveel wort voeg je toe? Kook je appelsap mee?

• Hoeveel appelsap op hoeveel wort voeg je toe? Kook je appelsap mee?

Mijn 1e batch had ongeveer 30% wort (6 ltr wort + 12 ltr sap). Deze batch is ongeveer 50/50. De appelsap wordt niet meegekookt, maar pas na het koelen van de wort toegevoegd. Ik ben een beetje aan het zoeken naar welke verhouding voor mij het beste werkt, net zoals de hoeveelheid cara in de wort om te kijken wat dat met de body van het geheel doet!

• Ik had ergens gelezen dat je zelf wilde gist kan maken met appels te laten staan,maar dat deze niet zo betrouwbaar is?

Ik heb gezien dat er hier in Halle een vzw is waar je wijn kan leren maken ,maar al die andere activiteiten eten,en uitstappen,interesseren mij niet erg.Is hier iemand van deze streek en lid van?

• Ja je kan het met wilde gist doen maar voor hetgeen het kost zou ik toch gewoon de appels wassen met sulfiet en zelf gedroogde gist toevoegen.

Zo kan je toch ook iedere keer hetzelfde benaderen als je het lekker vindt...

• Ja ik heb er gekocht zaterdag en kost 1.50€ voor 7gr en er staat dat je 2 tot 4 gr per liter nodig hebt. Van bioferm .

Maar is dat niet alleen bij niet gepasteuriseerd sap dat de gisting nog al kan verkeerd werken en alles zuur wordt?Het mijne is dat wel en voor cider is dat niet nodig las ik.

• Ik dus, maar niet met die gist. Ik vertrouw dat soort "dedicated" gisten niet meer na een desastreuze ervaring met de WYeast droge mede-gist. Ik beveel een goede Lalvin wijngist aan (droog, dus gemakkelijk).

Als alles goed gaat zal mijn aalbessencider te proeven zijn op forumdag in oktober. Werd vorig jaar genomineerd als tweede beste bier op de forumdag, dus dat belooft!