IPA met wat schoonheidsfoutjes

• Een paar weken geleden heb ik een IPA gebrouwen volgens een receptje dat ik online heb gevonden. Het is wel een lekker biertje geworden maar er zijn toch enkele foutjes ingeslopen waarvan ik geen idee heb hoe ze er in komen.

Vooral de kleur is me een raadsel. Volgens het recept zou ik 11 EBC, dus een mooi blond biertje moeten uitkomen, maar op een of andere manier is het een vrij donker biertje geworden, rond de 30 EBC zou ik schatten. Ook is het een vrij troebel bier, zelfs na het een paar dagen in de koelkast te zetten.

Heeft iemand een idee welke fouten ik gemaakt heb?

view?usp=sharing

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk

Naam receptPunk IPA

Brouwdatum

BierstijlAmerikaanse IPA

Volume20,0 l

Begin SG1,057 SG

Berekende kleur (Morey)11 EBC

Berekende bitterheid (Rager)86 IBU

Brouwzaalrendement75,0 %

Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

20,00 lWater uit Water

9,42 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

4,89 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC100,0 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

65,0 °C2 min.60 min.4,1 l/kg

78,0 °C2 min.10 min.4,1 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

31,3 gColumbuspellets15,8%90 min.81,6 IBU

29,5 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU

29,5 gAhtanumpellets6,0%0 min.4,9 IBU

Gist

HoeveelheidNaamType

1,0 pak(ken)British Ale Yeast (1098)bovengist

• Heb je je pH gecorrigeerd?

Wanneer dit niet gebeurt en je pH is te hoog, dan heb je een aantal extra effecten:

• Bij het koken gaan Maillard reacties meer effect hebben, en je hebt 90 minuten gekookt, dus dit kan wel de kleur verklaren
    • Meer extractie van tannines bij het spoelen, en dit gaat zorgen voor stoffen die je bier bitterder en troebeler maken
      • Ik denk dat je hop bitterheid misschien wel de bitterheid van de tannines verbergt aan deze IBU's
      • Deze troebelheid is meer zichtbaar bij koud zetten: koudewaas

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Net even de pH van ons leidingwater gemeten en dit is net geen 8, dus het zou hier inderdaad wel aan kunnen liggen. Eventjes het recept van men eerste brouwsel opgezocht en dit zou 6 EBC moeten zijn, maar is inderdaad ook een pak donkerder, rond de 20 schat ik.

Zowieso, het brouwsel van straks zal met flessenwater gebeuren en morgen zal ik maar eens een flesje melkzuur gaan halen bij Niels.

• Er is geen enkel rechtstreeks verband tussen de pH van het water en een drastische verdonkering van wort/bier.

Volgens het boek 'de praktijkbrouwer' (pagina 45-46) is er wel een verhoging van kleur bij hogere pH. Onder meer door meer karamellisatie en maillard-reacties bij hogere pH. Hoe groot deze verdonkering is, staat er echter niet bij.

• Misschien een dwaze vraag, maar ben je zeker dat het MO Pale mout van 5 EBC is? Anders denk ik dat de verkleuring komt door de veel te lange kooktijd. Maar de pH van je wort zal niet dusdanig te hoog zijn geweest dat het een merkbare extra verkleuring heeft gegeven.

• op de verpakking staat EBC: 4-6 dus daaraan ligt het niet.

Ik dacht dat 60-90 minuten koken vrij standaard was. Het grootste deel van de recepten die bij brouwhulp zaten gebruikt ook 90 minuten als kooktijd.

Dit was nog maar men tweede brouwsel, dus ik kopieer voorlopig maar recepten met hier en daar een kleine aanpassing.

• Volgens het boek 'de praktijkbrouwer' (pagina 45-46) is er wel een verhoging van kleur bij hogere pH. Onder meer door meer karamellisatie en maillard-reacties bij hogere pH. Hoe groot deze verdonkering is, staat er echter niet bij.

Hier is wat uitleg: http://braukaiser.com/wiki/ind…rewing#Maillard_reactions - een hoge pH zorgt voor meer Maillard reacties. Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat die 8 pH van het water (ik neem aan leidingwater) zich niet noodzakelijk vertaalt in een zeer hoge maisch of kook pH, orde van grootte van 6.5 zoals in artikel van Braukaiser. Misschien kook jij wel heel heel hard?

• Hier is wat uitleg: http://braukaiser.com/wiki/ind…rewing#Maillard_reactions - een hoge pH zorgt voor meer Maillard reacties. Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat die 8 pH van het water (ik neem aan leidingwater) zich niet noodzakelijk vertaalt in een zeer hoge maisch of kook pH, orde van grootte van 6.5 zoals in artikel van Braukaiser. Misschien kook jij wel heel heel hard?

zeer interessant artikel en ik denk dat het inderdaad hieraan zal liggen. Qua hevigheid van koken denk ik niet dat daar het probleem zit, ik kook namelijk met een grainfather en deze geeft wel een rollende kook maar zeker niet zo hard dat alles er dreigt uit te spatten.

Ik zal alleszins de pH voor koken eens meten van het brouwsel dat ik momenteel aan het maischen ben;)

• Hoe doe jij dat zo'n hoge pH? Geen wonder dat er dingen misgaan. Wat is recept, profiel van water, evt toevoeging van brouwzouten?

Hier is het waterprofiel van Lubbeek

en hier het recept:

ik heb 20 liter montille water gebruikt en de rest leidingwater, ik heb geen brouwzouten toegevoegd.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk

Naam receptDubbel ONK09

Brouwdatum15-06-2017

BierstijlDubbel

Volume25,0 l

Begin SG1,066 SG

Berekende kleur (Morey)41 EBC

Berekende bitterheid (Rager)23 IBU

Brouwzaalrendement75,0 %

Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

25,00 lWater

15,09 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

4,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC55,6 %

2,50 kgPale Ale moutDingemans7 EBC34,7 %

0,25 kgCara 20Dingemans20 EBC3,5 %

0,07 kgChocolademoutDingemans900 EBC1,0 %

0,38 kgDonkere kandijsuikerHomebrewshop350 EBC5,2 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

45c45,0 °C1 min.30 min.3,7 l/kg

53c53,0 °C1 min.30 min.3,7 l/kg

62c62,0 °C1 min.60 min.3,7 l/kg

72c72,0 °C1 min.20 min.3,7 l/kg

78c78,0 °C1 min.1 min.3,7 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

45,0 gPerlepellets3,5%90 min.20,4 IBU

22,5 gSaazpellets3,8%15 min.3,0 IBU

Gist

HoeveelheidNaamType

11,0 gSafBrew Ale (S-33)bovengist

• 20L Montille water gebruiken en nog aan pH6.5 geraken? Hoe heb je dat gemeten?

En een 130 minuten maisch-schema met lange rusten op 45 en 53C moet tot het besluit leiden dat niet alles wat op het internet wordt gepubliceerd het nabootsen waard is, vrees ik...

pH heb ik gemeten met pH-papier, en net nog even met men pH-meter het leidingwater gemeten en deze geeft 7.45 aan.

Het recept heb ik klakkeloos overgenomen van hier. Ik neem aan dat de bedenker van dit recept wel wist met wat hij bezig was.

• Citaat

Jury rapport: "Geen afwijkingen/brouwfouten". "Prima, mag een tikkeltje zoeter".

Waarschijnlijk door het absurd lange maischschema zijn er veel vergistbare suikers aangemaakt.

Wat de pH van je bier betreft : ik denk dat je daar ergens een foutje hebt gemaakt. Als ik de stort bekijk moet deze wel lager zijn geweest. Zeker als meer dan de helft van je water uit montille bestaat. Ik heb hier hard water, zéér hard water (+40°) en bij dubbels kwam ik toch altijd onder de 6pH uit zonder aanzuren. En dan werkte ik dus met 100% leidingwater. Het jammere aan pH papiertjes is dat ze nogal onnauwkeurig kunnen zijn.

• We zullen zien wat het geeft, veel kan ik er toch niet meer aan veranderen. Vlak voor het overhevelen naar het gistingsvat proefde het toch al goed. En moest het niet drinkbaar zijn, er zal altijd nog wel een bak donkere leffe aanwezig zijn:P.

Voor een volgend brouwsel heb ik alleszins al melkzuur in huis gehaald en men pH-meters erbij genomen.

• Zelfs als je pH tijdens het maishen wat te hoog was, niet gewanhoopt. Mijn eerste brouwsel was ook zo. Een dubbel is een bewaarbier. Moest je last hebben van adstringentie (tanninne bitterheid), gewoon wat langer laten staan op een koele plaats. Na een maand of zes was mijn eerste brouwsel goed, jammer genoeg was dat toen het laatste flesje.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Hier is het waterprofiel van Lubbeek

en hier het recept:

ik heb 20 liter montille water gebruikt en de rest leidingwater, ik heb geen brouwzouten toegevoegd

Je waterprofiel lijkt veel op dat van Neerijse.

Ik gebruik altijd 50% gedistilleerd water om te brouwen. Zowel spoelwater als maishwater. De pH is na tien minuten van het storten van de mout meestal 5.6.

Enkel bij mijn donkere bieren gebruik ik 100% leidingwater.

• 5.6 is veel te hoog voor een licht bier. Dat Brabants water is zo hard als mijn ex in het vredegerecht. Zoek het maar op in de sergeclopedie. Die zal bevestigen dat de pH schaal logaritmisch is. Probeer eens met 2/3 gedistilleerd water en check of het bier dan beter is... Gebruik die 1/2 gedistilleerd water voor heel donkere bieren.

• Hier hebben we ook zo'n hard water. De hardheid ligt hier rond de 40°F. Vroeger brouwde ik daar gewoon mee maar op aangeven van oa. Homoeccentricus hier op het forum ben ik zelf mijn water beginnen samenstellen. Het smaakverschil is enorm en ik moest de pH van mijn wort veel minder bijstellen met melkzuur.

Dus mijn gouden tip : koop bussen 5l gedemineraliseerd water van de Everyday (Colruyt) voor nog geen 80ct/5l, koop de nodige brouwzouten die je nog geen 10 euro gaan kosten en stel voortaan je water zelf samen. Er zijn een paar handige rekentools voor en in brouwhulp zit er ook een watermodule dacht ik.

• Dus mijn gouden tip : koop bussen 5l gedemineraliseerd water van de Everyday (Colruyt) voor nog geen 80ct/5l

Ik ben aan het denken om een osmosefiltertje te kopen en op men regenwaterput aan te sluiten. Het afvalwater gewoon terug in de put en het zuivere water opvangen in een vat. Heeft iemand hier ervaring mee?

De enige twijfel die ik eigenlijk heb is of het een goed idee is om de filter maar 1 keer per maand te gebruiken. Op men vorig werk hadden we ook RO-filters maar die werden behandeld met chemicalien tegen algenvorming. Bij de goedkope filtertjes vind ik hier niets van terug.