IPA met wat schoonheidsfoutjes

• Daarnet een flesje van de Dubbel opengetrokken. Ik ben niet meteen een groot fan van donkere bieren maar ik moet toegeven dat dit een heel lekker biertje is.

Qua schuimhoudbaarheid geen enkel probleem. Na een kwartiertje staat er nog een halve cm schuim op. En na 16 minuten is hij op :).

• Ik gebruik altijd 50% gedistilleerd water om te brouwen.

Nog effe inpikken op het topic ivm het water. Ik woon in Boutersem... ook zeer hard water van rond de 40° hier. Ik heb een waterontharder in de kelder waarbij ik de dag voor het brouwen de standby kraan dichtdraai, waardoor er dus geen zouten uit de ontharder in mij bier terechtkomen.

Ik zie dat jullie werken met mineraalwater en zelfs gedistilleerd water... Hierover mijn vraag: ik heb recent een elektrische ontvochter aangekocht in de kelder met een opvangbakje van 2l. Ik haal minstens 2-3l water / 24h uit de lucht, wat ik opvang in 5l bidonnekes (geen afvoerputteke in de kelder) en momenteel gebruik om de planten mee te gieten bv.

Denken jullie dat dit water geschikt is om te brouwen ?

Mss ook 50/50 doen met Bidonnekes Cristalline uit de Colruyt ofzo ?

Grts

Haegi

Planning: Appelbier, Bosvruchtenbier
    Hoofdgisting: ---
    Lagering: ---
    Hergisting op fles: Framboos Experiment
    Bierkelder: Straffe Stan IPA; Tripel Mozaïek 2016

• Ik zou toch opletten met gecondenseerd water uit die ontvochtiger,
    Meestal zijn zulke condensors gemaakt met een aluminium warmtewisselaar en Alu durft soms smaakjes geven.
    Zelfs in het geval dat die in RVS moest zijn zou ik ook nog opletten het is meestal een broeihaard van verschillende micro-organismen, die zouden normaal gezien wel moeten sterven tijdens het brouwen, maar je moet je zelf afvragen wil ik brouwen met een water dat een hoge microbiologische load heeft.
    Ik zou gaan voor het RO water van de Colruyt, kost bijna niets en er is hier op het forum al wel aangetoond dat het een goed alternatief is om mee te mengen of zelfs van 0 te starten en de juiste verhoudingen van zouten voor een bepaalde bierstijl aan toe te voegen.
    Je bier gaat er echt met sprongen op vooruit.

• Ik zou gaan voor het RO water van de Colruyt, kost bijna niets en er is hier op het forum al wel aangetoond dat het een goed alternatief is om mee te mengen of zelfs van 0 te starten en de juiste verhoudingen van zouten voor een bepaalde bierstijl aan toe te voegen.

Bedankt Serge !

Zou je dan 50/50 RO water en Cristalline (bv) mengen ?

• Bedankt Serge !

Zou je dan 50/50 RO water en Cristalline (bv) mengen ?

Neen RO water zou ik niet met (duur) mineraal water mengen , dan zou ik volledig RO water nemen en brouwzouten (die kosten ook bijna niets ) toevoegen volgens de bierstijl.

Of vb een verhouding vb 33,3/66,6 RO / niet onthard kraantjeswater en optioneel een beetje brouwzouten extra? (zonder brouwzouten is het SO4/CL gehalte aan de lage kant)
    Zie bijgevoegd voorbeeld voor een medium zwaar licht bier (ik heb de gemiddelde waterhardheid van Boutersem genomen)

• Ik zou gaan voor het RO water van de Colruyt, kost bijna niets en er is hier op het forum al wel aangetoond dat het een goed alternatief is om mee te mengen of zelfs van 0 te starten en de juiste verhoudingen van zouten voor een bepaalde bierstijl aan toe te voegen.

Volledig met Serge eens. Het water kost iets van een 89ct per 5l. Brouwzouten kosten twee keer niks, ik denk dat je met 20 euro ze allemaal wel in huis zal hebben, een flesje melkzuur erbij en wat pH strips en je bier gaat er met een serieuze sprong op vooruit :thumbup:

• Neen RO water zou ik niet met (duur) mineraal water mengen , dan zou ik volledig RO water nemen en brouwzouten (die kosten ook bijna niets ) toevoegen volgens de bierstijl.

Serge,

Bedankt voor de uitleg !

Bij mijn brouwset zitten brouwzouten bij (Calciumsulfaat en Magnesiumsulfaat) evenals Melkzuur, en ook nog een zakje Ultramoss...

Heb nog nooit waterbehandeling gedaan, behalve dan wat melkzuur in spoelwater, maar nooit echt serieus afgemeten ofzo... Mss toch wat meer aandacht aan besteden dan.

Uit welk programma heb je deze screenshots genomen? Geeft deze software een ideale watersamenstelling aan per biertype ofzo?

Ik gebruik momenteel nog een oudere (gratis) versie van BrouwVisie. Waterprofiel niet beschikbaar en lijkt niet aanpasbaar. Er wordt ook geen ideaal profiel gegeven om naartoe te werken... ofwel weet ik niet hoe ik deze feature moet gebruiken.

Grts

• Om het simpel uit te leggen, water door een ultra fijne filter geperst dat zelfs bijna al de opgeloste zouten er uitgefilterd worden.
    Afhankelijk van het water van waaruit vertrokken zit er toch nog een beetje zouten in en is er natuurlijk een deel CO2 (HCO3) in opgelost.
    Zo zit in RO water dat uit kraantjes water gemaakt (oa. dat van de Colruyt) wordt toch nog ongeveer:
    1mg/l Ca, 0mg/l Mg, 8mg/l Na, 4mg/l Cl, 1mg/l SO4, Totale alkaliteit (uitgedrukt als CaHCO3) = 13mg/l. De PH is zo goed als 7