• Omdat er geen betere lessen zijn dan fouten en vergissingen : wie wil er zijn blunders delen ?

Als starter alvast deze die ik vandaag heb gepresteerd. Mout aan het afwegen voor mijn sterke blonde, en het gewicht en de ebc van een zak van 5 kilo pilsmout verwarren... resultaat : een kloeke 50 % aan de storting toegevoegd, en een grote pot havermout gemaakt :-(

• Oeps... ^^

Blunders... in die 11 jaar dat ik brouw heb ik er de nodige gemaakt. Redelijk recente :

• Bij het maischen in mijn cooler, het kraantje vergeten dichtdraaien onderaan de cooler. Bij het toevoegen van het stortwater liep dit er mooi onderaan weer uit en kreeg ik 70°C water over mijn schoenen.
    • Vroeger, toen ik nog maischte met een kochstar weckketel, de ketel willen gaan leegmaken maar de stekker stak nog in. Gevolg : bijna de hele ketel laten vallen met alle gevolgen van dien. Gelukkig ging de stekker uit het stopkontakt.
    • De cooler vullen met water en de mout. Om dan tot de constatatie te komen dat ik de filterbodem er niet heb ingelegd (lag er nog mooi naast). Alles uit de cooler en de bodem er inplaatsen, gelukkig zonder veel warmteverlies.

Hoe meer kleurkes in de kleurdoos, hoe mooier de tekening...

Meten is weten en weten is leren

• * Bij het overhevelen naar bottelemmer kraantje laten open staan.

* Bij het afwegen van bottelgist leg ik een stukje zilverpapier in men lepelweegschaal. Hiertegen gestoten en alle korrelgist op de grond.

* Glas met gehydrateerde gist omgestoten.

* wort van 75° over mijn hand omdat ik het siliconenslangetje niet goed dichtkneep.

Voor de rest ben ik best wel handig.8o

• Voor 1985 maakte ik enkel blikbier en wilde ook eens met gemoute gerst brouwen. Destijds bestond er geen forum waar je vragen kon stellen. In Antwerpen een pakket gekocht met een zakje mout, zakje hop en een zakje gist (zonder gebruiksaanwijzing) goed voor 20 liter blond bier.

Een ketel op het vuur gezet water verwamd tot 60°C mout erin, veel geroerd, in stapjes verder opgewarmd 63° en 73 en 78 dan gefilterd en gekookt met de hop. Na het koelen densiteit gemeten en grote verassing het was maar 1005. Met ander woorden ik kon er niets mee aanvangen, het gisten heb ik maar achterwege gelaten.

Mijn grote fout was, ik wist niet dat het mout moest geschroot worden.

Volgende poging een week later, het mout van een nieuw pakketje grof gemalen met een oude schijvenmolen (diende tijdens de oorlog als koffiemolen, helemaal verroest) en ik maakte mijn eerste volmoutbier.

• Ook nog meegemaakt (vorig jaar) : te vroeg gebotteld. Dit tesamen met 8g/l suiker gaf twee mogelijkheden :

1. Bierfonteinen bij het openen
    2. Exploderende flesjes in de keuken. Bij nazicht waren dat wegwerp euroflesjes.

Bijkomende complicatie : moest juist gebeuren toen de echtgenote in de keuken bezig was =O Direct een telefoontje gehad om te melden dat de scherven haar hoofd net gemist hadden.

• Nog een goeike, met een van mijn eerste bieren. Witbiertje gemaakt met brewferm blanche, alles ok. Daarna frambozen toegevoegd om een framboise te maken. Gistfles was te klein. Gevolg : de ochtend erop wakker gemaakt door de echtgenote (was een zaterdag) met de vraag of ik de keuken wou komen kuisen.

Beneden in de keuken gekomen : frambozen all over the place. Waterslot was uit de gistfles geknald en de muur, vloer en plafond hingen onder de frambozenprut.

Nadien proper waterslotje opgezet en is een lekker bier geworden.

• Voorlaatste brouwsel, was aan het overhevelen naar kookvat en het kraantje was nog open 3 à 4 lieters op de grond

2 jaar geleden bommetjes gemaakt, 2 bakken stonden na te gisten op chaufage ketel, en hoorden plots een knal, dacht eerst aan een vogel tegen het glas raam, maar niets te zien en dan viel mijne frank(euro) gesprongen fles, dan maar alles buiten open getrokken en was slechter dan een fles champange die men geschud had.

Alhoewel ik de kurk van me weg hield spoot het er langs alle kanten uit, was zuipende nat van het bier, gelukkig moest ik de baan niet op, ik ging nooit moeten blazen want ze gingen zeker zeggen u hebt gedronken, ik stonk een uur in de omtrek naar bier

• Alhoewel ik de kurk van me weg hield spoot het er langs alle kanten uit, was zuipende nat van het bier,

Volgende keer niet openen maar een dun nageltje door het kroonkurkje duwen. Dan krijg je een fijn fontijntje.

• 2 jaar geleden bommetjes gemaakt, 2 bakken stonden na te gisten op chaufage ketel, en hoorden plots een knal, dacht eerst aan een vogel tegen het glas raam, maar niets te zien en dan viel mijne frank(euro) gesprongen fles, dan maar alles buiten open getrokken en was slechter dan een fles champange die men geschud had.

Alhoewel ik de kurk van me weg hield spoot het er langs alle kanten uit, was zuipende nat van het bier, gelukkig moest ik de baan niet op, ik ging nooit moeten blazen want ze gingen zeker zeggen u hebt gedronken, ik stonk een uur in de omtrek naar bier

Vandaar uw nickname? ^^

• Dichtslaande filters, ontploffende flessen tijdens een hittegolf, overlopende watersloten en gebroken damejeannes (gelukkig leeg): been there, done that.

Een blijvende klassieker is toch zeker ene keer per jaar wort op de vloer wegens kraantje niet dicht of een slang die ergens uitfloept. Ik beschouw dat als een offer om de biergoden gunstig te stemmen.

• Damejeanne uit de handen laten glippen bij het reinigen, gevolg overal glas en een gapende wonde in m'n duim.
      Ben de rest van de avond bezig geweest om het bloeden te kunnen stelpen.
    • Kraantje slecht op het gistvat gedraaid, o-ring zat niet goed, pas gezien als het vat gevuld was. Heb terug het gistvat mogen legen, de kraan er goed opzetten, en dan weer vullen.
    • Slang laten schieten bij het filterspoelen, 80°C wort op de arm.

En zo zijn er regelmatig wel dingen hoor, 't hoort erbij zeker?

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

• Kraantje slecht op het gistvat gedraaid, o-ring zat niet goed, pas gezien als het vat gevuld was. Heb terug het gistvat mogen legen, de kraan er goed opzetten, en dan weer vullen.

Dit heb ik ook voor gehad met mijn tweede blikbrouwsel. Heb toen gewoon een ontsmette keukenhandschoen aangetrokken. kraantje beetje gelost en terug aangedraaid. Geen probleem.

• Wanneer je x-aantal keer na elkaar 'Tienen Espresso klontjes" gebruikt en bij een andere hoeveelheid suiker je jong bier op kamertemperatuur vergeet te zetten... Awesome als je dan op je gekookte suiker TE koud bier laat lopen :-( ...
    Bottelgist saved my brew/nagisting!

• Ben ook eens vergeten men blow-off te verwijderen terwijl ik aan het koelen, lageren was. Gevolg, de helft van de blow-off leeg getrokken in het jongbier.

• Om de bottelsuiker homogeen te mengen met het bier. Neem voor 10L bier, 70g suiker met 40ml water breng het aan de kook en giet het kokend in uw bottelemmer. Even zachtjes alles goed omroeren en je zal nooit meer ontplofte flessen hebben door slechte vermenging.

• Even zachtjes alles goed omroeren en je zal nooit meer ontplofte flessen hebben door slechte vermenging.

Bij mijn fastfermenter heb ik dat wat moeten aanpassen. De suikeroplossing is gewoonlijk zwaarder als het bier en zakt in de conus. Maar als je het al voorzichtig roerend onder het bier verdeelt is het in orde.

• 2 minuten weglopen van je wort die aan het koelen is en dan net je koelwaterleiding die afspringt en daar aan het ronddansen en spuiten is in de garage =O

ALLES maar dan ook ALLES van vloer tot plafond nat, inclusief een deel in het wort maar toch geen infectie opgelopen. :)

Nu blijf ik braaf 15' bij mijn ketel staan als ik aan het koelen ben.

• Om de bottelsuiker homogeen te mengen met het bier. Neem voor 10L bier, 70g suiker met 40ml water breng het aan de kook en giet het kokend in uw bottelemmer. Even zachtjes alles goed omroeren en je zal nooit meer ontplofte flessen hebben door slechte vermenging.

Bij een kraantje uitkijken dus. (Omroeren helpt weinig betreffende de suikeroplossing in het kraantje).

Meeste brouwers gieten eerst de suikeroplossing in de bottelemmer. De laatste tijd giet ik deze er pas bij zodra het jongbier boven het kraantje staat en roer zacht voor bottelen.