Bufferoplossing pH-meter hergebruiken of niet

• Volgens mij is dit maar een verkoopspraatje. Als je steeds de sonde goed spoelt met demiwater kan je gerust dezelfde bufferoplossing een hele tijd gebruiken. En moest er toch wat drift komen op de pH zal dit zeer miniem zijn aangezien de oplossing 'gebufferd' is.

• Kalibratievloeistof nooit terug in je flesje gieten of hergebruiken, vroeg of laat ben je je PH meter foutief aan het kalibreren.
    En 0.1 verschil op de PH schaal is veel het is immers een logaritmische schaal!!
    Beter een kleiner potje nemen om je PH meter te kalibreren
    En natuurlijk even op een andere plaats bestellen, voor die prijs van BL maak je zelf heel veel oplossing uit zakjes
    Wel de juiste bestellen dus PH 4.01, 7.00 (en 10.01) niet die van 6.68 of 9.18 enz..
    VB hier zulke zakjes voor 3x 250ml buffer (4.01, 7.0 en 10.01) te maken voor 1€ thuis geleverd dat is 13x zo goedkoop ;)

• Ik heb bijna 10 jaar geleden een degelijke pH meter gekocht bij Consort, een familie bedrijf. De man deed mij voor hoe je moet calibreren. Je vult van elke buffer oplossing 2 kleine potjes met de vloeistof, juist groot genoeg om de sonde in te steken. Het ene merk je spoel en het andere ijk. Het calibreerprogramma van je meter vraagt eerst reinig de sonde en steek in buffer 7. Dan stak hij de sonde in potje spoel en daarna in ijk, pas dan begon hij met calibreren op 7. Dan herhaald het programma met de andere buffer.

Dus potje ijk wordt niet gecontamineerd want de sonde wordt gespoeld met je juiste buffer.

Elke 6 maanden beide potjes reinigen en met nieuwe buffer oplossing vullen.

• Wel de juiste bestellen dus PH 4.01, 7.00 (en 10.01) niet die van 6.68 of 9.18 enz..
    VB hier zulke zakjes voor 3x 250ml buffer (4.01, 7.0 en 10.01) te maken voor 1€ thuis geleverd dat is 13x zo goedkoop

Je moet hier wel mee opletten sommige fabrikanten zeggen wel dat ze 4.00 en 7.00 buffers gebruiken maar deze zijn eigenlijk 4.xx en 7.xx. Ze doen dit zodat je de ijkoplossingen enkel bij hun kan kopen. Anders is de pH meter foutief geijkt. Let ook goed op dat je de pH meter bijvult en bewaart in de juiste oplossing(KCl als ik me niet vergis).

• Ik was ook aan het rondkijken voor een PH meter en verschoot ook van de prijzen van die oplossingen. Ik ben dan beter af van gewoon papiertjes te blijven gebruiken (ik knip die trouwens in 2 zodat ik er 40 ipv 20 heb :-) ). Ik ga het voorlopig toch bij de papiertjes houden denk ik...

• hoe lang doe je eigenlijk met zo een vervangelektrode?

Als het een gel elektrode is zoals van de Phscan30 wordt er een levensduur van ongeveer 2 jaar voorgeschreven (hangt af hoe goed je onderhoud en hoe frequent je deze gebruikt)
    Heb je een andere PH meter met een hervulbare electrode gaan die theoretisch die eeuwig mee als je die goed onderhoud (vraag maar aan Ronnie die heeft er >10 jaar mee gedaan)

• Hoelang is de oplossing van die zakjes eigelijk houdbaar?

Ik gebruik die vloeistof 3 maanden en daarna maak ik nieuwe aan. Ik spoel wel steeds met demiwater wanneer ik de sonde in een ander potje plaats.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

• Ik gebruik de phscan30-vinoferm-1 pH-meter van brouwland.

Die heb ik ook gebruikt en die is nogal kwistig als het op buffervloeistoffen en bewaarvloeistoffen gaat. Ondertussen heb ik mij een andere aangeschaft van Voltkraft met een aparte sonde en die heeft véél minder ijkvloeistof of bewaarvloeistof nodig.

• Die heb ik ook gebruikt en die is nogal kwistig als het op buffervloeistoffen en bewaarvloeistoffen gaat. Ondertussen heb ik mij een andere aangeschaft van Voltkraft met een aparte sonde en die heeft véél minder ijkvloeistof of bewaarvloeistof nodig.

Absoluut. Als deze ooit de geest geeft, dan denk ik de volgende te kopen (goede reviews op het internet):

Extech pH-meter pH110

• Welke heb jij walter? Ik heb ook al eens bij conrad gekeken en daar hebben ze er enkele van voltkraft. Goed gerief? Want ik heb van voltkraft al enkele multimeters versleten en sinds ik een ander merk heb nooit geen problemen.

• Ik heb de deze en daar ben ik heel tevreden over. Ik denk dat het vooral een kwestie is van een goede meter te hebben en deze correct te gebruiken. Je mag nog de duurste, meest nauwkeurige meter hebben, als je hem verkeerd gebruikt ben je er niks mee :)

• Je mag nog de duurste, meest nauwkeurige meter hebben, als je hem verkeerd gebruikt ben je er niks mee :)

Dat is een waarheid waar niemand om heen kan!!!!
    Ik kan iedereen die een PH meter wil aanschaffen alleen maar aanraden om je eerst een beetje te verdiepen in de materie van PH meten en het gebruik van een PH meter. (laat je niet lijden door de prijs en de verkooppraatjes)
    Het is niet zo iets als een temperatuur meter, snel even meten en ik heb een waarde er komt heel wat meer bij kijken.
    Een goede site waar alles over PH meting, onderhoud en type PH sondes staat op uitgelegd is deze,
    Het vergt en beetje tijd en moeite om die site even door te nemen maar maakt veel duidelijk ook voor een leek want het is zo eenvoudig mogelijk geschreven, (en toch blijft het relatief ingewikkeld) achteraf begrijp je een beetje wat eigenlijk PH betekent en wat een PH meter is en wat de pro en cons zijn van bepaalde type PH elektrodes.
    Ik zou zeggen veel lees plezier.;)

• @ W@lter,

Ik zie nog altijd in mijn vorig bericht de vermelding staan

Dit bericht heeft oudere opgeslagen versies, ik dacht dat die niet meer zouden verschijnen.

Brouwerwaldonk, Hier een beetje uitleg. Blijkbaar zie jij alleen deze zin verschijnen. Maar W@lter heeft ondertussen de meldingen verwijderd.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

The post was edited 1 time, last by Steinie ().