De Grainfather

Create an account or sign in to comment

You need to be a member to leave a comment.

• Maar hij is dus niet van de markt gehaald want nog steeds mogelijk om deze te bestellen. Swat, de drie toestellen lijken zeer sterk op elkaar, Brew Monk - Klarstein Mundschenk - Arsegan EasyBrew, dus wat zijn de verschillen die bepalen welke 'versie' de beste koop is? Of toch maar kiezen voor de zekerheid en gaan voor de Grainfather Connect met Bluetooth (die wel 2x zo duur is).

Ik heb een Grainfather en zeer tevreden over!
    Jij moet natuurlijk voor jezelf afwegen wat je wilt?
    Ik heb geen ervaring met de andere systemen. Maar ze doen zoals ik het zie het zelfde.
    Maar voor de halve prijs...

Ik vindt de Connect zeer gemakkelijk. Ik start altijd op van op mijn Ipad.
    Gisteren op mijn terras een biertje gedronken terwijl in mijn keuken het wort aan het koken was :-)
    En alles mooi opvolgen via de App.
    Nu is de cloud ook direct beschikbaar vanop de app als je hier je recepten op maakt/gebruikt: http://brew.grainfather.com
    Ik heb hem ook gekocht met het oog op destilleren.
    En de tegenstroomkoeler is echt een pareltje!

• Met deze info ben ik dus wat...bedankt! Had van mijn Nederlandse vrienden die de Grainfather gebruiken ook al zeer positieve geluiden gehoord, zeker sinds ze de nieuwe PID controller gebruiken. En de mogelijkheid om te destilleren is ook mooi meegenomen (als whisky liefhebber).

• Grainfather Connect besteld :) overstag gegaan door de handige PID controller i.c.m. Brouwhulp waar ik mee vertrouwd ben.

• Vandaag de Grainfather gemonteerd en getest. Ineens alles een eerste reiniging gegeven volgens de voorschriften. Montage ging vlot, doch enkele onderdelen waren al gemonteerd waarvan eentje verkeerd! Het moeilijkste was de onderste filterplaat waarvan de gummiring telkens loskwam, ook na bevochtigen. Is waarschijnlijk een beetje een handigheid kweken. Sturing via de Grainfather-app op de tablet werkt perfect.

Op dit moment wat recepten verwerken en ingrediënten aankopen dan kunnen we aan de slag.

• Het moeilijkste was de onderste filterplaat waarvan de gummiring telkens loskwam, ook na bevochtigen. Is waarschijnlijk een beetje een handigheid kweken.

Top! Je zal er plezier aan hebben!

Die O-ringen zijn een Hel!
    Ofwel spray je eerst wat Starsan om de boel makkelijker naar beneden te kunnen drukken
    ofwel warm je het water tot 40°C en schuif je dan de plaat erin.
    De bovenste gaat meestal vlot door het graanstof dat aan je mand plakt.

Ik heb de mand en de bodemplaat aan elkaar gelast, geen zorgen meer over die O-ring.

• Kan er mij iemand, Loser misschien, opmeten hoeveel 'dode ruimte' er onder de moutkorf is, wanneer deze in het toestel staat?

• Merci. Had al zo’n vermoeden omdat in de formule van de grainfather voor het maischwater ‘+ 3,5’ stond.

• Mijn eerste ervaring met de GF. Recept in Brouwhulp gemaakt en geëxporteerd als BeerXML-bestand naar Dropbox. Wanneer het recept in de GF-app verscheen stonden de mouten en de hoppen er niet in, dit in tegenstelling tot een eerder recept dat ik had ingevoerd enkele weken geleden. Toen ik een ander recept importeerde werden de gegevens van de mouten en hops van dit recept overgenomen in het eerste recept!!!. De app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Op het forum hobbybrouwen.nl dit probleem tegengekomen en als oplossing het recept ingevoerd in de cloud van GF. Nu werd alles weergegeven maar met andere waarden voor EBC, IBU, vol% alc., volumes maishwater en spoelwater. In de praktijk deze van Brouwhulp aangehouden. Het was de bedoeling om de GF wat beter te leren kennen en dat is aardig gelukt. Veel gemeten en deze info neem ik mee naar mijn tweede brouwsel. Gemeten kookverlies na 1 uur was 2.5 liter. Het gemeten volume dat achterblijft (wat er niet uitgepompt wordt) is 1.6 liter. Brouwzaalrendement had ik ingesteld op 80%, maar dit lijkt me wat optimistisch, ga dit bijstellen naar 75%. Begin SG zat een aantal punten lager dan berekend, kan verschillende oorzaken hebben maar ga dit meenemen naar het volgende brouwsel.

Het algemeen gebruik van de GF is positief, veel minder reinigingswerk wat op zijn beurt weer makkelijker gaat. De combinatie van een programma als Brouwhulp en de GF geeft toch wat ergernis. Zal vooral liggen aan de notatie gram of kg denk ik.

Misschien overwegen om een recept volledig in GF te maken i.p.v. in Brouwhulp. Genoeg info om de komende weken eens over na te denken. Hopelijk hebben jullie wat aan deze info, indien vragen stuur maar een PM. Aan Loser: bedankt voor je info!!

• Proficiat met je eerste bevindingen, ik stel in brouwhulp het brouwzaalrendement ( wat trouwens niet het echte brouwzaalrendement is) in op 65%, soms haal ik 70 maar meestal niet, je kookverlies is normaal, het volume dat achterblijft is bij mij een halve liter, je zegt 'volume', zijn daar de los in de ketel gedane hopbellen of pellets bijgeteld en hou jij je ketel schuin op 't laatst want 1.6 L wort achterlaten is teveel.

mvg

• hou jij je ketel schuin op 't laatst want 1.6 L wort achterlaten is teveel.

Aangezien ik vooral wilde meten en de GF leren gebruiken heb ik dit niet gedaan, maar ga dit in de toekomst wel doen. Het volume van 1.6 liter is zonder de hoppellets (staken in een hopzak) gerekend. Nu ken ik beter de verliezen en bij een volgend brouwsel kan ik dit fijner afstemmen.

• De combinatie van een programma als Brouwhulp en de GF geeft toch wat ergernis. Zal vooral liggen aan de notatie gram of kg denk ik.

Ligt aan de manier waarop Brouwhulp .xml bestanden aanmaakt. Met het aanleggen van de bibliotheek heb ik dit gemerkt. Brewers Friend heeft bijvoorbeeld ook problemen met het importeren van xml dat uit brouwhulp komt. Als je het XML bestand open doet, dan merk je dat er op bepaalde plekken gekozen is voor hoofdletters waar dit niet mocht. (onder andere voor dry hop) Als je dit aanpast, dan werken de xml bestanden wel weer.

• Ik had via mail en dropbox ook problemen met het importeren van het xml bestand van brouwhulp, later heb ik dit geprobeerd via mijn profiel op de grainfather website het xml bestand in de cloud te zetten en dit werkte perfect!

• Afgelopen woensdag eindelijk mijn tweede brouwsel gemaakt met de GF. Een eigen recept voor een tripel met de Amerikaanse hopsoorten Galena, Mount Hood en 4 mouten. Ook koriander en zoete sinaasappelschillen gebruikt.

Alles verliep naar wens en de theoretische waarden uit Brouwhulp klopten als een bus. Ondertussen staat de 20 liter wort hevig te gisten met gist WYEAST XL 3787 Trappist High Gravity.

Wel even meegeven dat ik de watervolumes uit Brouwhulp heb aangehouden. Deze gaf 22,4 liter maischwater en 8,4 liter spoelwater t.o.v. 18,08 liter maischwater en 12,74 liter spoelwater voor de GF. Het totaalvolume is dus hetzelfde maar van een andere meer ervaren gebruiker van een GF had ik dit als tip gekregen omdat het spoelwater te snel doorloopt en je dan te weinig rendement haalt. Brouwhulp gaf ook 8,5 vol % alc tegenover 7,1 vol % alc via de app van GF.

Toch een leuke investering geweest want is prettig werken en zeer snel gereinigd.

• Wel even meegeven dat ik de watervolumes uit Brouwhulp heb aangehouden. Deze gaf 22,4 liter maischwater en 8,4 liter spoelwater t.o.v. 18,08 liter maischwater en 12,74 liter spoelwater voor de GF.

Hangt af van hoe dik/dun je hebt gemaischt. Bij mijn Bulldog Brewer probeer ik altijd van ergens rond de 4l/kg te zitten. Dit geeft het beste resultaat voor het recirculeren van het wort. Ik zie niet meteen hoeveel mout je in je stort had?

• Hangt af van hoe dik/dun je hebt gemaischt. Bij mijn Bulldog Brewer probeer ik altijd van ergens rond de 4l/kg te zitten. Dit geeft het beste resultaat voor het recirculeren van het wort. Ik zie niet meteen hoeveel mout je in je stort had?

Moutstort was 5,4 kg dus met 22,4 liter maischwater zit dat snor.

• Moutstort was 5,4 kg dus met 22,4 liter maischwater zit dat snor.

Dat is mooi 4 l/kg. Dat zit inderdaad zo snor als die van de Kaiser vroeger :) (die had een heel mooie snor).

Doel SG eind koken was volgens Brouwhulp 1079 en ik heb 1075 gemeten.

Eventueel kan je het verschil opvangen door wat suiker toe te voegen bij het vergisten. Ruwweg zit je 1°P onder je doel dus zou je 10g/l wort moeten toevoegen om op de 1.079 te komen.

• Vorige week dinsdag gebotteld en vandaag een eerste flesje geopend om de evolutie te zien. SG voor het bottelen was 1.010 en daar schrik ik niet van want de vergisting verliep zeer goed. Kleur is iets donkerder dan de 16 EBC van het recept in Brouwhulp. Na een week al redelijk wat CO2 in het flesje zonder bottelgist te gebruiken. Hoeveelheid bottelsuiker (kristalsuiker) was 5 gram per liter. De sinaasappelschil is duidelijk waar te nemen in de geur. Kruidig van smaak en zacht bitter alhoewel het bier nog verder moet rijpen. Alles bij elkaar zeer tevreden met het resultaat tot hiertoe. Intussen alles in huis om temperatuur gecontroleerd te vergisten, koelkast, verwarmingselement en een STC-1000 ingebouwd in een kunststofbehuizing.