Zelf kratjes maken

• Ik bouw twee kratten uit 1 pallet van 800x1200. En dan heb je nog multiplex van 5mm nodig voor de verdeling aan de binnenkant. Hieruit krijg ik 10 planken van 1200 en 3 van 800. Ik ga eens PDF's van de plannen om te zagen en te assembleren maken en die er bij plaatsen.

Ze zijn ook zeer universeel. Omdat ik buiten steinies ook nogal veel halve liters heb met kanteldoppen, heb ik ze zo gemaakt dat al deze formaten er in passen, en dat ze mooi kunnen worden gestapeld. En ik heb ook nog een iets hoger ontwerp voor grote flessen (3x4).

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Mooi gedaan.:thumbup:

Misschien een kleine tip. Als je op de bodem nog 3 plankjes monteert, haaks op de bodem,(De lengte van deze plankjes maak je iets kleiner, pakweg 1cm, dan de opening van de bovenkant van je bak) dan zullen deze een extra stevigheid geven aan je bodem en je bakken zullen veel steviger staan als ze op elkaar getast zijn.

• Wat ik zou doen is eens bij de plaatselijke schrijnwerker gaan en vragen of hij je planken eens door de vandiktebank wil laten lopen.

Is twee minuten werk en mischien mag je het zelf doen

• Wat ik zou doen is eens bij de plaatselijke schrijnwerker gaan en vragen of hij je planken eens door de vandiktebank wil laten lopen.

Is twee minuten werk en mischien mag je het zelf doen

Ik denk niet dat een schrijnwerker zijn beitels daar gaat aan opofferen. :/

• springerke : Met mijn schuurmachine haal ik de meeste splinters weg, en de rest doe ik met mijn decoupeerzaag. Ik denk zelfs dat er bij ons het dorp geen schrijnwerker is.

Steinie : Mooi idee, maar ik merk dat mijn planken van 1.8 cm meer dan stevig genoeg zijn, alles is gelijmd en genageld (ouderwets met hamer en doorslag), en alle dimensies zijn eigenlijk een beetje in functie waar de kratten worden geplaatst. Extra bodem dikte zorgt voor verlies van 2 cm, die ik in bepaalde opstellingen niet kan missen.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Even een korte update. Nadat ik een nieuw stel paletten had gehaald, kwam ik tot de conclusie dat ik met mijn eerste palet eigenlijk heel veel geluk heb gehad. Mooi dik hout, alles kaarsrecht. Ik kwam ook tot de conclusie dat de samenstelling van de paletten anders is. De eerste palet bevatte drie planken onderaan (dit is wel bij de meeste paletten zo), en 7 planken bovenaan. Ik heb nu ook paletten met vijf planken bovenaan, dus hiermee is het niet mogelijk om met 1 palet 2 kratjes te maken. Bij paletten met meer dan zeven planken op de bovenkant komt de breedte van de planken in het gedrang.

• Het verschil zit hem denk ik in of het een Europallet is met leeggoed op of een gewone. De europallets zijn veel beter in kwaliteit en bovenaan 5 latten als ik me niet vergis. En er staat rond de 25€ 'statiegeld' op of hoe noemen ze dat voor palletten..

• Euro paletten gaat niemand weggeven hoor. Het zijn wegwerp paletten waar ik kan aan geraken.

• Denk niet dat ze een europallet zo maar gaan weggooien. Daar is steeds statiegeld op. Aan de andere kant heb je wegwerppalletten die dienen om weg te .......;)

• Denk niet dat ze een europallet zo maar gaan weggooien. Daar is steeds statiegeld op. Aan de andere kant heb je wegwerppalletten die dienen om weg te .......;)

Bij ons op de bouwwerf wordt effectief allemaal in de container gegooid want het kost meer om die terug te brengen naar die enen leverancier dan de prijs die ze waard is, vroeger kon je overal terecht met europaletten, met diefstal tot gevolg. Nu is het een systeem van één leveren en één terug bij de leverancier.