teflontape juist aanbrengen

• Voor de knutselaars onder ons: misschien dé evidentie zelf, maar er is wel degelijk een juiste en foute manier om teflon-tape rond een buisdraad te winden, voor altijd duidelijk uitgelegd:

stukje in je linkerhand

tape afwinden met je rechterhand met de klok mee, zo'n 5-6 x rond

• De reden erachter is logisch als je er even over nadenkt : andersom draait de teflon van je draad af als je begint te schroeven. ;)

Ik heb thuis het sanitair zelf aangelegd, en dan draai je al eens een paar rolletjes teflon rond schroefdraad ^^ Heeft me trouwens serieus wat meters teflon gekost vooraleer ik die truuk doorhad :blush:

• Teflon is prima als 't niet zo nauw komt, ik heb ondervonden dat er ook verschil is in teflon, die goedkope verpulvert zowat als je die terug losdraait na een tijdje, wijl de duurdere in lange slierten blijft en beter gaat afdichten. Misschien minder geschikt voor brouwattributen maar ik hou het bij kemp en afdichtingspasta of zoals vroeger kemp en vet of ouw verf;)

• Er is inderdaad heel veel verschil in kwaliteit. Die goedkope blauwe spoeltjes met wit deksel zijn niet zo stevig, maar voor de prijs draait ge er een wikkeling of 5 meer rond. Als je de echt goede teflon wil, moet je die voor gasaansluitingen kopen.

• Ik doe dat altijd druppel per druppel met Loctite® 2046. Dan moet je daar niet over nadenken.

Ik wilde dit bestellen bij Fastenal en kreeg onderstaand bericht. Enig idee waar dit hier te verkrijgen is?

"

Goedemiddag,

Bedankt voor de aanvraag. Echter is dit item niet verkrijgbaar in de Benelux.

Met vriendelijke groet,

Jeffrey Valster

Fastenal Europe B.V

Bunsenstraat 3

3316 GC DORDRECHT

The Netherlands

"

www.fastenal.com

• Ook toevallig, ik heb deze middag een tube Loctite 542 gaan halen hier in Oudenaarde, volgens de verkoper (heeft lang gezocht in de cataloog bij de vele soorten die er waren) zou deze "food grade" zijn. Is ook voor waterleiding tot 90°C. en dus volgens hem ook OK voor mijn doelstelling. Ik ga op mijn CCT een regelbaar drukventiel plaatsen en was de Teflon beu, dus voor de verdere samenstelling van mijn componenten ga ik de L.542 gebruiken. Het komt niet aan de wort, enkel het CO2 van de vergisting komt er langs, dus is wel te "riskeren" denk ik. Wel niet goedkoop, 35.05 Euro voor 50 ml.

http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/loctite542.jpg

Hier een beetje een bevestiging dat het toch wel food grade zou zijn:

http://discussions.probrewer.c…Food-Grade-thread-sealent

<p>Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste...</p>

• Een busje van 50 ml daar doe je ook wel heel wat mee!!
    50ml x 20 drupels per ml = 1000 druppels, dat zijn gemiddeld 500 verbindingen die je daar mee kan maken van 1/2'
    Gebruiksgemak en vooral hygiëne heeft nu eenmaal zijn kostprijs ;)

• Loctite 542

Hier een beetje een bevestiging dat het toch wel food grade zou zijn:

http://discussions.probrewer.c…Food-Grade-thread-sealent

Misschien moet ik dat dan ook eens in huis gaan halen. Het aantal rolletjes teflon dat ik al aan- en afgebracht heb, is intussen ook al niet meer te tellen. Teflon werkt goed, maar je wordt er na een tijdje wel een beetje zot van.

Is nog een gat in de markt voor industrieel ingenieurs! Allé, een nogal klein gat in een misschien nog kleinere markt.

• Waarom zou je loctite hygiënischer zijn als teflon tape, mits juist aangebracht?

Teflon tape op de spoed van je draad nippel is nooit volledig opgevuld, en aan het uiteinde heb je steeds rafeling hoe goed je het ook mag proberen aan te brengen.
    Threadlocker vult de spoed van de draad volledig op en zorgt voor een mooie afdichting net als bij solderen.
    Teflontape is eigenlijk niet toegestaan in proces leidingen in de voedingsindustrie, als je die manier van afdichten zou af toetsen volgend het HACCP principe kom je steeds tot de analyse dat er een contaminatie risico is.

• Als je die redenering gaat volgen is er (bijna) geen enkele hobbyinstallatie in orde. En toch hoor of lees je niks over besmettingen via teflon in de hobbybrouwerij.

Ik wil gewoon vermijden dat vanuit deze discussie de conclusie wordt getrokken dat je geen teflon mag gebruiken omdat je dan besmettingen oploopt.

• Als je die redenering gaat volgen is er (bijna) geen enkele hobbyinstallatie in orde. En toch hoor of lees je niks over besmettingen via teflon in de hobbybrouwerij.

Ik wil gewoon vermijden dat vanuit deze discussie de conclusie wordt getrokken dat je geen teflon mag gebruiken omdat je dan besmettingen oploopt.

Ik wil enkel aangeven dat er beter betere producten op de markt zijn dan teflon tape om te gebruiken.
    En iedereen is vrij om te kiezen wat hij gebuikt, zeker als het voor hobby toestanden is.

• :thumbup: ik ben er zeker van dat het goed spul is hoor, maar de prijs is me wat te steil. Dit gezegd ben ik met mijn laatste bieren terug gegaan naar de gistemmer en de dame jeanne en dat is me goed bevallen. Een bijkomend voordeel is dat er ook geen schroefdraden of kraantjes aanzitten waar eventueel vuil in kan achterblijven.

• Kwaliteit heeft altijd zijn prijs, zo niet moet je compromissen sluiten, en da's soms niet altijd evident, ook al denk je het bij het juiste eind te hebben... ;-)

<p>Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste...</p>