Bottelen na berekening met brouwhulp versus brouwplanner

• Vorig week men jaarlijks bruinte gebrouwen met de wyeast abbey II, heb er maandag de gist afgelaten en gemeten 4,8 Plato of 1018 SG, vrij hoog nog vind ik, start sg was 1075, ik denk dat de 400 candico siroop en de 500 gr kandijsuiker die ik bij het koken toegevoegd heb er voor iets tussen zitten, soit ik heb verhoogd naar 24 graden. Nu zit ik even te kijken met huidige gegevens wat de hoevelheid bottelsuiker zou zijn dat ik moet toevoegen voor 22 liter.

Bij brouwplanner moet ik niks toevoegen om op 7,3g/l uit te komen en 7,9% alcohol, want er zit nog 12,8g/l niet vergiste suiker in

Bij brouwhulp moet ik 160gr suiker toevoegen om op dezelfde gegevens te komen

Hier klopt dus blijkbaar iets niet, iemand een idee. Ik zou persoonlijk nu wel brouwplanner vertrouwen want mijn bier is totaal niet uitgegist.

• Als je bottelgist in huis hebt zou je 50 toto 100 ml wort uit je gistvat kunnen halen en apart in een flesje vergisten met 1 gram bottelgist (dat is een flinke overdosis). Na een paar dagen tot een week kun je meten hoe ver de vergisting kan komen en hoeveel suikers er nog opgesnoept zijn.

Dan denk ik dat de brouwplanner gelijk gaat krijgen. Trouwens die Candico vergist gewoonlijk snel net als de kandijsuiker, je zou lager dan 1018 moeten uitkomen.

• Je bier is uitgegist of niet, (een gestokte vergisting is natuurlijk wat anders) dus de restsuikers gaan in normale omstandigheden als je bottelgist of de achtergebleven gist gebruikt niet meer verder vergisten bij de nagisting op fles. Dit zijn enkel nog de hogersuikers die achtergebleven zijn en zullen niet meer vergist worden ook niet door een bottelgist.

Brouwhulp houd geen rekening met je behaalde eind dichtheid voor je hoeveelheid bottelsuiker (wat volgens mij correct is daar ik nog nooit ontplofte flesjes of gushers gehad heb).
    Brouwhulp houd enkel met de temperatuur van je nagisting rekening om de hoeveelheid bottelsuiker die je moet toevoegen te berekenen voor en bepaald gewenst gehalte aan CO2 (vol%) vermits deze temperatuur bepaalt de hoeveelheid opgeloste CO2 in je jong bier zit.

Persoonlijk houd ik zelfs geen rekening met die mogelijkheid van brouwhulp om je bottelsuiker te berekenen ifv je nagistingstemperatuur.
    Ik hou het heel simpel ik gebruik voor een uitgegist bier steeds ergens tussen de 7.5gr/l a 9 gr/l suiker afhankelijk van de bierstijl.

• Ik zou sowieso wachten tot het bier 100% is uitvergist. Een nog gistend bier bottelen is om miserie vragen.

Je gaat ervan uit dat de nog aanwezige suikers ook effectief vergistbaar zijn, hetgeen niet noodzakelijk het geval is. Het zou kunnen dat van de 7.3g/l suiker die nog aanwezig is in je jongbier er maar 5g effectief vergistbaar is. Als je dan gewoon zo gaat bottelen, dan bekom je een te plat bier. Of de andere kant op en het bier vergist in je flesjes een paar SG punten verder door, dan krijg je gushing.

Nee, gewoon wachten tot het bier is uitvergist en daarna lageren.

Hoe meer kleurkes in de kleurdoos, hoe mooier de tekening...

Meten is weten en weten is leren

• Wat is het voorspelde eind sg in Brouwhulp? Dit klopt bij mij bijna altijd! Ik vermoed dat je nog wat zal moeten wachten. Als de vergisting gestokt is eventueel wat gistvoeding toevoegen en voorzichtig zwenken. Dat heeft bij mij al een paar keer geholpen. En vooral veel geduld.

• Meestal is mijn bier vergist tot een normaal einddensiteit in de buurt van 1010 ongeacht mijn begindensiteit maar wel rekeninghoudend met het droog of niet droog maischema.

Als het meer dan 7 dagen duurt geef ik een beetje beluchting om nieuwe gistcellen te maken, en na een dag of 3 - 4 is het dan altijd in orde gekomen.

Volgens mij is op dat moment extra gistvoeding geven geen goed idee.

• labgisting doen, nooit meer twijfelen.

heb dit voor de eerste maal gedaan bij dit bier, heb het pakje van wyeast uitgespoeld met een 15 cl wort en dit dan in per flesje gedaan met keukenpapier erover heb dit maandag ook gemeten en dit was sg 1011, het smaakte wel totaal niet lekker

• Dan ben je dus zeker dat je nog 7 sg punten te gaan hebt.

Dan zou ik doen wat Walter suggereert ttz. licht beluchten

(had je beter gedaan voor je de gist afliet natuurlijk, maar soit).

• Vorige week gebrouwen, maandag gist afgelaten en gemeten.

Vandaag zijn we donderdag. Gemeten?

Ik denk dat je wat meer geduld moet hebben.

Gemiddeld duurt het bij mij drie weken voordat ik bottel.

• Vorige week gebrouwen, maandag gist afgelaten en gemeten.

Vandaag zijn we donderdag. Gemeten?

Ik denk dat je wat meer geduld moet hebben.

Gemiddeld duurt het bij mij drie weken voordat ik bottel.

Vorig week......... was hier 21 september, dus is twee weken vandaag.

• Als het meer dan 7 dagen duurt geef ik een beetje beluchting om nieuwe gistcellen te maken, en na een dag of 3 - 4 is het dan altijd in orde gekomen.

Wat bedoel je met een beetje beluchten, is dit dan via een bruissteentje dat je bedoelt, of effen met het vat walsen?

en ivm het maiscchema hier is het recept

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk1

Naam receptBraunbär

Brouwdatum21-09-2017

BierstijlQuadrupel

Volume23,0

Begin SG1,075 SG

Eind SG1,017 SG

Schijnbare vergistingsgraad77,3%

Alcoholgehalte7,6 vol.%

Berekende kleur (Morey)46 EBC

Berekende bitterheid (Rager)26 IBU

Brouwzaalrendement81,5 %

Kooktijd80 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

20,00 lWater uit Semmerzake

8,40 mlMelkzuur

13,03 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

109 mg/l13 mg/l21 mg/l336 mg/l29 mg/l86 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

3,03 kgPale Ale moutDingemans7 EBC46,1 %

2,00 kgPilsmoutWeyermann3 EBC30,4 %

0,21 kgSpecial BDingemans350 EBC3,2 %

0,21 kgChàteau AbbeyCaslte Malting45 EBC3,2 %

0,16 kgCara 120Dingemans120 EBC2,4 %

0,06 kgGeroosterde gerstDingemans1000 EBC1,0 %

0,50 kgBruine basterdsuikerSupermarkt35 EBC7,6 %

0,40 kgCandico kandijsiroopSupermarkt120 EBC6,1 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Eiwitrust54,0 °C1 min.10 min.3,5 l/kg

b amylyse63,0 °C8 min.40 min.3,5 l/kg

a amylyse72,0 °C8 min.20 min.3,5 l/kg

filterspoelen78,0 °C5 min.2 min.3,5 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

11,3 gSpalt Selectbellen3,8%75 min.5,5 IBU

11,1 gTargetbellen10,7%75 min.15,3 IBU

9,0 gFugglebellen5,0%37 min.4,4 IBU

9,0 gFugglebellen5,0%5 min.1,0 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

3,80 gKorianderzaadspecerijkoken

2,50 gSinaasappelschil, bitterspecerijkoken

2,50 mlvanille lintspecerijkoken

Gist

HoeveelheidNaamType

1,0 pak(ken)Belgian Abbey II (1762)bovengist

Vergisting

KenmerkWaarde

Starttemp. vergisting20,5 °C

Max. temp. hoofdvergisting23,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting25,0 °C

Eind SG hoofdvergisting1,018 SG

Schijnbare vergistingsgraad76,0%

Start nagisting01-10-2017

Temp. nagisting23,0 °C

Temp. lagering0,0 °C

• Is er een aanbevolen methode om dit te doen, Piet? Hoeveel g/l gist gebruik je hiervoor?

eigentlijk ligt het voor de hand: je hebt enerzijds 100 ml wort in je maatcilinder voor finale sg meting, en anderzijds de gistresten in de bokaal weer uw gist in zat (opkweek hydratering). Bring the two together en zet het warm !

• Okido, een volgende keer ga ik het doen (echt wel ditmaal :saint:, het is niet de eerste keer dat ik dit beloof :blush: )

• Vorig week......... was hier 21 september, dus is twee weken vandaag.

Ah, dus twee weken geleden dan. Hier begint vorige week op 25 september.

De schijnbare vergistingsgraad van je gist is 77,3 % en je zou op een SG van 1.017 moeten uitkomen.

En je hebt een SG van 1018.

Volgens brouwhulp is je bier uitgegist.

• eigentlijk ligt het voor de hand: je hebt enerzijds 100 ml wort in je maatcilinder voor finale sg meting, en anderzijds de gistresten in de bokaal weer uw gist in zat (opkweek hydratering). Bring the two together en zet het warm !

Hoe warm zet je dit dan?

• Wat te doen bij een gestokte vergisting?

1:
    Allereerst kun je het gistvat in een warmere omgeving zetten.

2:
    Voorzichtig door het bier te roeren
    Overdrijf echter niet. Je moet opletten dat je niet te veel zuurstof in je bier brengt (oxidatie).
    Je kan ook de gist oproeren door met het gistvat te zwenken.
    Verwacht hier niet te veel van. Indien je een sterk flocculerende gist hebt zal de gist weer snel uitzakken.
    3:

Vaak stopt de vergisting omdat er onvoldoende voedingstoffen andere dan suikers in het wort aanwezig zijn. Het gaat dan vooral om vitaminen, sporenelementen en stikstofverbindingen. Door een kleine hoeveelheid complexe gistvoeding toe te voegen kun je proberen dit euvel op te lossen. (0.5 a 1 gr/10l)
    4:

Soms wil ook het overhevelen van het bier ook wel helpen raak je af van de de grote hoeveelheid dode gistcellen onder in het gistvat. Dode gistcellen geven namelijk stoffen af die de groei van nieuwe cellen kunnen belemmeren.

5:
    (bottel)Gist toevoegen is enkel nuttig samen met gistvoeding, maar je bent wel zeker dat achteraf er geen flesjes gaan ontploffen, daar je al bottelgist heb gebruikt.
    6:
    Punt 1 tem 5 uitvoeren geeft het meestal het beste resultaat, maar het draait vooral om de mineralen en spore elementen dus de gistvoeding;)

• Wat bedoel je met een beetje beluchten, is dit dan via een bruissteentje dat je bedoelt, of effen met het vat walsen?

Ik heb een heel grote schuimspaan gemaakt van een vergietbodem met een inox lat als steel en mijn gistvat is een open ketel van 45cm breed (er zijn al veel foto's van geplaatst). Eerst ontsmet ik mijn schuimspaan met oxonia en duw met kracht de schuimspaan horizontaal plots onder. Dan stroomt er heel snel gistend bier door die gaatjes naar boven en is er veel luchtcontact. Dit doe ik een 5 tal keer en thats it.

Anderzijds doe ik nooit meer suiker in de kook, altijd droog na een dag of 4 in het gistvat oplossen in een beetje bier toevoegen. Na 24u is al die suiker vergist en neemt de densiteit een sprong naar beneden.

• Ah, dus twee weken geleden dan. Hier begint vorige week op 25 september.

De schijnbare vergistingsgraad van je gist is 77,3 % en je zou op een SG van 1.017 moeten uitkomen.

En je hebt een SG van 1018.

Volgens brouwhulp is je bier uitgegist.

??? Hier staat toch sg 1013

• Ik heb een heel grote schuimspaan gemaakt van een vergietbodem met een inox lat als steel en mijn gistvat is een open ketel van 45cm breed (er zijn al veel foto's van geplaatst). Eerst ontsmet ik mijn schuimspaan met oxonia en duw met kracht de schuimspaan horizontaal plots onder. Dan stroomt er heel snel gistend bier door die gaatjes naar boven en is er veel luchtcontact. Dit doe ik een 5 tal keer en thats it.

Dit kan ik eventueel proberen, ik vergist wel in in fastferment en de eerste gist heb ik wel reeds afgegoten.

Denk dat ik eerst even ga proberen door de fastferment te walsen.

Anderzijds zou ik dit bier ook kunnen gebruiken om het rouge brune vat bij te vullen, mocht het echt niet willen zakken.

Heb vandaag ook nog eens gemeten en zit nu op SG 1016, had sinds maandag de temp verhoogt naar 24 graden

• Heb vandaag ook nog eens gemeten en zit nu op SG 1016, had sinds maandag de temp verhoogt naar 24 graden

Awel, mijn ervaring met de fastferment is ook dat het bier niet zo ver doorvergist. De laatste 2 bieren heb ik weer op de klassieke manier vergist en deze zijn wel deftig doorgegaan.

Ik zou je eerder de raad geven om het bier over te hevelen naar een dame jeanne en het daar nog even de kans geven om wat verder te vergisten.

• Volgens mij is walsen met de fastferment niet echt beluchten, want ik veronderstel dat je die dicht laat. Hoe komt er dan luchtzuurstof in je bier?

Ik heb dus de pollepel een paar maal ondergeduwd en even tegen de zijkanten gewreven die hangde toch juist in mijn kookketel van het kriekbier

• Awel, mijn ervaring met de fastferment is ook dat het bier niet zo ver doorvergist. De laatste 2 bieren heb ik weer op de klassieke manier vergist en deze zijn wel deftig doorgegaan.

Ik zou je eerder de raad geven om het bier over te hevelen naar een dame jeanne en het daar nog even de kans geven om wat verder te vergisten.

Ga het nu nog even afwachten, uiteindelijk is het bedoeling van de fastferment van minder werk te hebben :(

• Ja dat klopt. Ik ben voortgegaan op het brouwhulp recept uitdraai in #13 van dit topic en daar staat 1017. :?:

aha, blijkbaar wordt dat automatisch aangepast als je de gegevens al hebt ingevoerd, het is daarmee dat daar 1017 staat:thumbup:

• Ge kunt hem misschien inruilen voor een Fermentasaurus?

kijk eens hier ik moet zelfs niet meer bottelen, jihaaaa

Nee effe serieus, ik vind het vooral gemakkelijk dat ik niet meer moet overhevelen, bottelen uit de fastferment heb ik opgegeven, voortaan alles in de bottelemmer, giststarter en suikerwater erbij, dit vorige week vrijdag gedaan en vandaag eentje geopent en alles zit goed.

Er zou eigenlijk eens een vergelijkende test moeten gebeuren tussen een vergisting in een fastferment en rvs conical gistingsvat, want ik blijf het toch maar iets raar vinden met die vergisting in de fastferment

• Nee effe serieus, ik vind het vooral gemakkelijk dat ik niet meer moet overhevelen, bottelen uit de fastferment heb ik opgegeven, voortaan alles in de bottelemmer, giststarter en suikerwater erbij, dit vorige week vrijdag gedaan en vandaag eentje geopent en alles zit goed.

Hier is het eigenlijk andersom. Ik vergist dus in emmer/dame jeanne en hevel voor het bottelen over naar de fastfermenter. Die is daar met dat extra opzetstukje heel gemakkelijk voor.

Er zou eigenlijk eens een vergelijkende test moeten gebeuren tussen een vergisting in een fastferment en rvs conical gistingsvat, want ik blijf het toch maar iets raar vinden met die vergisting in de fastferment

+1, je kan er niet meteen een verklaring aan geven maar het verschil is er dus wel. Ik vermoed dat het komt door het veel kleinere oppervlak tussen de gist op de bodem en het bier, maar dan zou je dat toch ook bij andere cct's moeten hebben?

• Toch maar iets dieper in de buidel getast en gegaan voor een ss brew bucket ipv de fermentasaurus. Mede ook omdat ik mijn fermentatiefrigo zou moeten aanpassen voor de fermentasaurus.

Ik ben zeer tevreden over mijn brewbucket. En idd de Saurus is incl waterslot 955mm hoog. Is bij mij ook niet ideaal.

Maar heb je de luxe niet om Gist af te tappen... Beter nog iets dieper getast :-)