Saison - Season - Seizoen - Tempus

• Volgens wikipedia:

"Saison is een biersoort die zijn oorsprong vindt in de Belgische provincie Henegouwen

Saison is het Frans woord voor seizoen omdat dit een seizoensbier was. Dit bier werd oorspronkelijk door de boeren gebrouwen in de winter om gedronken te worden door de seizoensarbeiders in het oogstseizoen. Men moest wel in de winter brouwen om te voorkomen dat het bier slecht zou worden gedurende de bewaring. Deze bieren hadden een alcoholpercentage rond de 3% en waren extra gehopt voor de houdbaarheid. De hedendaagse saison-bieren worden het gehele jaar door gebrouwen en niet enkel meer in Wallonië. De meeste bieren zijn goudblonde tot amberkleurige ongefilterde bieren van hoge gisting en hebben een alcoholpercentage tussen 5% en 6,5%. Enkele bekende voorbeelden: Saison Dupont, Saison 1900, Saison d'Epeautre, Saison de Pipaix "

Wat mij betreft is dit dus geen vraag. Saison valt of staat niet naargelang wel of geen suikergebruik.

• In een Saison doen we suiker zo een 5% tot 10%?

10x reeds met saisongist gewerkt en nog nooit suiker toegevoegd (behalve bottelsuiker, duh...)

Gist zo al ver genoeg uit en is al droog genoeg voor mij, wat dupont doet kan me niet veel schelen. ;)

• 10x reeds met saisongist gewerkt en nog nooit suiker toegevoegd (behalve bottelsuiker, duh...)

Gist zo al ver genoeg uit en is al droog genoeg voor mij, wat dupont doet kan me niet veel schelen. ;)

Ben net een Saison Dupont aan het drinken en de gist aan het opkweken om volgende dinsdag te brouwen.:cool:

• In mijn eerste saisons deed ik dat ook, 7,5% suiker. Als de rest van de stort, zo'n 20% bestaat uit andere mouten (Munich, rogge etc) wordt het niet een leeg bier.

De laatste versie heb ik de suiker vervangen door 7% Luikse stroop, ook lekker.

• Ik gebruik geen suiker in een saison. Niet dat het niet kan of mag hoor, maar de gist heeft geen problemen met meer complexe moutsuikers dus zie ik het nut van de suiker niet in.

Dat suiker bij commerciële saison wordt gebruikt lijkt me nogal logisch. Noem me 1 commercieel Belgisch bier waar geen suiker of adjuncten aan zijn toegevoegd. ;) Suiker is goedkoper als mout dus hoe meer je kan vervangen, hoe voordeliger toch? Dat het door de jaren heen een typisch smaakcomponent is geworden van veel bierstijlen is mooi meegenomen.

• Volgens wikipedia:

"Saison is een biersoort die zijn oorsprong vindt in de Belgische provincie Henegouwen

Saison is het Frans woord voor seizoen omdat dit een seizoensbier was. Dit bier werd oorspronkelijk door de boeren gebrouwen in de winter om gedronken te worden door de seizoensarbeiders in het oogstseizoen. Men moest wel in de winter brouwen om te voorkomen dat het bier slecht zou worden gedurende de bewaring. Deze bieren hadden een alcoholpercentage rond de 3% en waren extra gehopt voor de houdbaarheid. De hedendaagse saison-bieren worden het gehele jaar door gebrouwen en niet enkel meer in Wallonië. De meeste bieren zijn goudblonde tot amberkleurige ongefilterde bieren van hoge gisting en hebben een alcoholpercentage tussen 5% en 6,5%. Enkele bekende voorbeelden: Saison Dupont, Saison 1900, Saison d'Epeautre, Saison de Pipaix "

Wat mij betreft is dit dus geen vraag. Saison valt of staat niet naargelang wel of geen suikergebruik.

Rodemier daarom was het dus ook een hypothese :) , bedankt voor de uitleg iedereen, er is in deze dus geen richtlijn te volgen, als ik ga brouwen post ik het recept wel. De bedoeling is mijn batch te gaan splitsen en van 10l een brett saison te maken. keep you posted.