6 maanden de nieuwe forumsoftware, wat zijn jullie ervaringen?

• We gebruiken nu zo'n 6 maanden de nieuwe (commerciële) forumsoftware. Als beheerder/administrator ben ik er heel tevreden mee en bespaart de software me toch wel de nodige tijd door zijn gebruiksgemak.

Ik wil eigenlijk ook eens van jullie horen hoe deze software mee- of tegenvalt? Zijn er dingen die ontbreken, die je niet vindt of waar je niet aan uit geraakt? Had je opties in oudere forumsoftware die je nu ook wel zou willen? Zijn er zaken op vb. Facebook die je hier niet kan maar wel handig zou vinden?

Ik kijk uit naar jullie reacties.

• Voor mij werkt dit forum perfect. Zowel op PC als op smartphone.

Voorlopig heb ik geen suggesties i.v.m. het geheel.

:thumbup:

• Ik ben de grootste dummy in zo'n dingen, ik noem mezelf een gevoelsbrouwer, ik noteer al wat ik doe maniakaal maar ik heb al veertig keer gebrouwen zonder brouwsoftware en eerlijk, mijn bier is zo goed als het voor mij moet zijn, enkel om steinie terwille te zijn ga ik me op diene brouwplanner toeleggen, als dit forum zo blijft, -want dàt was voor mij het grootste struikelblok, de onnavolgbare veranderingen de laatste maanden-, als het nu zo blijft- snapt ge Walter- dan is dit voor mij perfect. Dàn wil ik gerust een dagje opofferen om het onder de knie te krijgen;)

• Merci. Ik kan u een hart onder de riem steken denk ik. Het forum zal op deze software blijven draaien.

Ik ga eens werk maken van een soort handleiding over dit forum. Hoe je alles kan doen in een handig pdf formaatje dat je kan downloaden. Maar momenteel heb ik het privé niet zo makkelijk en slorpt dat nogal veel tijd & energie op.

• Het is wel goed dat het zowel op PC als op Tablet(Smartphone) werkt.

Geen plugins nodig, gewoon naar dezelfde site surfen.

Het was idd wel eventjes wennen, maar denk wel dat de overstap de moeite geweest is.

Bedankt W@lter voor de geleverde inspanningen!

• Dag Walter,

Het nieuwe forum biedt t.o.v. het oude forum meer mogelijkheden!

Er is echter één zaak wat ik ergens mis (mogelijk ligt dit aan mij ;) maar kan ik ergens de posts (ongeacht of ik ze gelezen heb of niet) en de replies opvragen in chronologische volgorde?

“You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.”

• Draait mooi zo hoor Walter. En het werkt ook fijn op mijn tablet. Soms met quoten gebeurt er eens iets raars, maar dat zal gerust aan mij liggen omdat ik het te ingewikkeld wil quoten.

Eigenlijk niets meer aan veranderen.

• Ik ben heel tevreden over het nieuwe forum. Het is heel eenvoudig in gebruik en het toevoegen van bijlagen of foto's is zoveel eenvoudiger dan vroeger. Enkel slepen en plakken in het bericht en klaar. Ik zie op dit moment geen problemen die opgelost moeten worden of dingen die niet aanwezig zijn. :thumbup::)

• Het nieuwe forum draait vlot. Voor mij doet het wat moet en ziet er ook nog overzichtelijk uit. Ook de snelheid is uitstekend. :thumbup:

Het overzicht van het aantal ongelezen berichten blijft mijn favoriete pagina. Enige wat me in het begin wat stoorde was het 'noodzakelijke kwaad' van de reclame-banners, maar iemand moet het natuurlijk bekostigen.

Ook gebruik ik op mijn gsm al een tijdje WSC-connect, en dat is echt wel aangenaam om mee te werken.

Hopelijk stijgt het ledenaantal de komende maanden nog mee...

In ieder geval heb je uitstekend werk geleverd Walter!

• Er is echter één zaak wat ik ergens mis (mogelijk ligt dit aan mij maar kan ik ergens de posts (ongeacht of ik ze gelezen heb of niet) en de replies opvragen in chronologische volgorde?

Op niveau van berichten kan het jammergenoeg (nog) niet. Er bestaat blijkbaar een plugin voor de oudere versie van de software (noemde Burning Board) maar niet voor deze module. Je kan uiteraard wel de onderwerpen van de laatste 24 uur zien, maar dat is niet op berichtniveau. Mocht de optie alsnog beschikbaar worden, zal ik het zeker overwegen van te installeren.

• Ook tevreden met het huidige forum, top gedaan!

Enige verbeterpunt die ik momenteel zie is het opladen van foto's: Beter zou zijn dat de forumsoftware zelf het bestand aanpakt naar een lagere resolutie zonder dat je dat zelf moet doen. Dat is momenteel nogal omslachtig vanop een gsm om dat te doen. Moest dit kunnen zou er heel wat meer beeldmateriaal op het forum komen denk ik.

• Als ik een foto wil verkleinen op mijn Smartphone stuur ik die via mail naar mijn eigen e-mailadres. Omslachtig inderdaad maar het werkt wel. ;)

• Enige verbeterpunt die ik momenteel zie is het opladen van foto's: Beter zou zijn dat de forumsoftware zelf het bestand aanpakt naar een lagere resolutie zonder dat je dat zelf moet doen. Dat is momenteel nogal omslachtig vanop een gsm om dat te doen. Moest dit kunnen zou er heel wat meer beeldmateriaal op het forum komen denk ik.

Goede opmerking. Ik ga kijken wat ik kan doen. :thumbup:

• Er is een plugin in ontwikkeling die dit zou doen. Jammergenoeg nog niet voor de versie van de software die wij gebruiken. Maar om verder te kunnen, wat is het gemiddelde formaat van de foto's die jullie willen toevoegen?

• Ik denk, dat de de foto's die ik trek rond de 1,8MB zitten. Als dit automatisch verkleind kan worden naar bv.300 KB a 350 KB dit wel voldoende groot zal zijn voor op het forum. Niet?

• Er is een plugin in ontwikkeling die dit zou doen. Jammergenoeg nog niet voor de versie van de software die wij gebruiken. Maar om verder te kunnen, wat is het gemiddelde formaat van de foto's die jullie willen toevoegen?

goeie vraag, welke resolutie neemt een iphone ? K,zou eens een foto moeten uploaden op de pc om dat te zien

• goeie vraag, welke resolutie neemt een iphone ? K,zou eens een foto moeten uploaden op de pc om dat te zien

foto gewoon doorsturen via mail naar je emailadres van je smarthphone. Je krijgt dan de vraag of je deze wil verkleinen. Er staan 4 keuzes en de originele grootte staat er ook bij.

• Laatst een lading foto's verwerkt van drie smartphones, van een van die zie ik al foto's komen van meer dan 6 Mb. Software die automatisch verkleint zou geen input beperking moeten kennen, maar gewoon moeten omzetten naar een redelijk formaat voor het forum.

• foto gewoon doorsturen via mail naar je emailadres van je smarthphone. Je krijgt dan de vraag of je deze wil verkleinen. Er staan 4 keuzes en de originele grootte staat er ook bij.

hoe eenvoudig kan het soms zijn, merci steinie

• Ik gebruik het forum bijna uitsluitend via de computer (geen fan van tablets enzo). Ik ben zeer tevreden van het forum. Het is overzichtelijk en gemakkelijk te gebruiken.

Als de foto's automatisch verkleind kunnen worden door de software, zou dat wel een pluspunt zijn. Al is het maar een klein detail.

Momenteel doe ik het als volgt:

- Al men foto's staan online via photos.google.com

- Ik open daar de foto die ik wil

- Ik open de tool "snipping tool" die op men laptop geïnstalleerd staat

- "Snipping tool" maakt een screenshot en saved die in een lagere maar nog altijd deftige resolutie, klein genoeg voor het forum

• Op je smartphone kan je dit ook. Schermafdruk maken en opslaan bij je foto’s. Eventueel bijknippen en plaatsen.

• Als dit automatisch verkleind kan worden naar bv.300 KB a 350 KB dit wel voldoende groot zal zijn voor op het forum. Niet?

Zeker en vast.

foto gewoon doorsturen via mail naar je emailadres van je smarthphone. Je krijgt dan de vraag of je deze wil verkleinen. Er staan 4 keuzes en de originele grootte staat er ook bij.

Goede tip :thumbup: maar bij mij werkt het niet. Hij stuurt gewoon de afbeelding in volledig formaat. Welke app gebruik je?

• Zeker en vast.

Goede tip :thumbup: maar bij mij werkt het niet. Hij stuurt gewoon de afbeelding in volledig formaat. Welke app gebruik je?

Geen app, IPhone vraagt dit automatisch.

Maar ik geloof dat jij een windowsphone gebruikt hé. Dan kan je het systeem van de schermafdruk gebruiken.

• Ondertussen een oplossing gevonden : android gebruikers kunnen een gratis app installeren : Tiny Image. Hiermee kan je afbeeldingen verkleinen en opsturen.

• Toch blijft het een gedoe dat je foto's zelf eerst moet verkleinen, het weerhoud mij er dikwijls toe om er foto's er bij te posten.
    Het is super eenvoudig om een foto toe te voegen (slepen maar), maar je hebt er wel eerst werk mee om ze tot het juiste formaat te krijgen dat is een beetje een "Contradictio in terminis"

• Ik troost me wel met het feit dat het opladen van foto's hier een stuk simpeler is dan op andere fora. En het probleem met het formaat van foto's heb je eigenlijk overal. Maar zoals ik zei, is er blijkbaar een addon in de maak die de verkleining automatisch zou doen. Even volhouden nog ;)

• verwijderd, sorry

Dat was om volgende reden:

ik had geschreven dat ik mogelijks nog terug zou posten als het oude forum er terug bijgevoegd was.

Maar wat bleek, ik zag die dag dat ik 8.598 berichten had! Was dus heel recent samengevoegd, vandaar dat ik het wegnam.

Laat het dan toch een beetje een les zijn Walter, teveel veranderen van provider en software maakt dat er mensen wegblijven.

Hopelijk blijft het nu stabiel.

• Laat het dan toch een beetje een les zijn Walter, teveel veranderen van provider en software maakt dat er mensen wegblijven.

Hopelijk blijft het nu stabiel.

Laat ik het zo stellen, als ik heel deze rimram nog eens moet meemaken trek ik de stekker er uit. Het afgelopen jaar heb ik regelmatig eens lopen denken of ik met het forum nog verder wou gaan. De uiteindelijke keuze voor deze werkwijze met deze software is er gekomen vanwege een noodzaak, niet omdat ik even goesting had om heel de boel overhoop te gooien.

De perikelen met de oude softwares hebben me uiteindelijk doen kiezen voor betalende (en niet goedkope) software en me ook doen veranderen van provider (hoewel je daar als lid geen last van hebt). Voorbeeldje : met een van de laatste updates die ik met Simple Machines deed (en dat zijn updates zoals bij je windows, je kan niet kiezen om die niet te doen!) bleek ineens dat de php versie van mijn provider niet de juiste was. Navraagje bij de provider leverde op dat ze dan niet veranderen. Dan sta je daar schoon. Navragen bij Simple Machines leverde ook niks op : niet moeilijk, dat is open source en je bent overgeleverd aan de genade van een paar vrijwilligers. Uiteindelijk zijn we toen overgestapt op Elkarte. Dat was, en dat geef ik zeker toe, een dikke vergissing. Nooit mogen doen en toen het toch gebeurd was kon ik niet meer terug, overzetten ging niet meer. Dat is het moment geweest dat ik mijn buik na 7 jaar helemaal vol had van die "gratis" software en open source gedoe. Toen ben ik beginnen uitkijken naar betalende software, en geloof me daar zitten dure vogels tussen. Sommige basispakketten kosten u 500 euro per maand. Maar ook enkele kleinere maar heel degelijke spelers. XenForo, IPBoards en ook Woltlab. Waarom WoltLab? Eerst en vooral omdat ik meteen een goed contact had met die mannen, eender welk probleem ik tegenkwam kreeg ik een deftig antwoord op (dat er al op geantwoord werd was een serieuze vooruitgang) en ook de software zelf is een plezier om te beheren. Waar ik vroeger soms uren bezig was om de pakketten up to date te houden, gebeurt dat hier gewoon automatisch. Extra plugins en addons werken gewoon, niks kl#ten in de source code of moeten manueel aanpassen, het werkt gewoon.

Het enige nadeel was dat ik niet automatisch het oude forum kon overzetten. Dat heeft me een paar maanden gekost om uit te zoeken maar ik heb de berichten kunnen overplaatsen, al moet ik elk onderwerp nog manueel doorlopen en verzetten naar zijn juiste plek. Het is wel leuk om die oude onderwerpen nog eens te lezen.

Daartegenover staat dat we een paar serieuze verbeteringen hebben : mobiel werkt deze software gewoon goed, er is een app voor Android (WSC Connect) die een waardige vervanger van Tapatalk is, afbeeldingen kan je gewoon slepen in je bericht, er zijn verschillende looks waaruit je kan kiezen, je kan je registreren met Facebook (ik zoek nog uit hoe het voor Google moet lukken), we hebben een deftige zoekmachien, bibliotheek voor documenten en downloads, kalender, ledenkaart, ... Ik kan je alleen maar uitnodigen om het allemaal eens te proberen en als iets niet lukt of duidelijk is, stuur me een privébericht of beter nog : plaats je vraag hier, dan kan iedereen er van leren. Dat is ook de reden van dit onderwerp.

• Ook ik heb in het begin wat liggen zoeken (en soms ook liggen vloeken) maar ondertussen ben ik dat hier al gewoon. Bovendien is het makkelijk om kritiek te geven. Onze beheerder doet een fantastische job en al begrijp ik soms ook niet helemaal waarom er dingen moeten veranderen toch begrijp ik maar al te goed dat verandering niet zomaar gebeurd. Dat vergt steeds extra werk dus daar zit wel een grondige reden achter.

M.a.w.: al degenen die zich hier zo negatief uitlaten: Als je het zelf beter kan, er is niemand die je tegenhoudt om dat ook te doen. Mijn steun heb je. Al blijf ik zeker ook hier, op dit top-forum, aanwezig ;-)

Begrijp dat je nooit voor iedereen goed kan doen maar verwacht ook niet dat alles perfect volgens jouw verwachtingen loopt!

En nu steek ik me toch tussen het wespennest waar ik wou tussen uitblijven ;-)

• En nu steek ik me toch tussen het wespennest waar ik wou tussen uitblijven ;-)

Tja... wat gebeurt er met dan met een mier? ^^... sjans dat een wesp geen schoenzolen heeft!

OK Walter, dat alles niet perfect loopt kan ik zeker begrijpen.

Velen zijn zo verstandig geweest om niet te reageren zoals ik, maar we horen ze echter niet meer of ze komen maar schoorvoetend terug, ik ook, had me alleen es laten horen dat ik er nog ben...