Spuiters bij openen flesjes

• Hallo allen,

Ondertussen hebben m'n kameraden en ik al een aantal biertjes gebrouwen.

bij 3 daarvan spuit de halve inhoud leeg bij het openen van de flesjes. Voor ons nog redelijk onbekende redenen.

Heeft iemand een idee hoe dit komt.

1) Porter (te veel bottelsuiker?)

2) witbier gelagerd op fruit (wilde gist op het diepvriesfruit?)

3) zwaar blond met zelfgemaakte extracten (heeft een infectie gehad vermoed ik)

Bij deze 2 laatste merkten we op dat er een soort van melkachtige substantie tegen het glas bleef hangen (gistneerslag?)

Alle antwoorden welkom!

• Van mij krijg je nog geen antwoord hiervoor geef je onvoldoende gegevens.

Wat nuttig is om te weten van elk bier het begin SG, eind SG, hoeveel liters, hoeveel gist en welke gist is gebruikt, hoe lang heb je vergist en bij welke temperatuur, en met hoeveel gram suiker per liter heb je gebotteld. Zonder die input is het voor ons ook maar raden wat de oorzaak is.

• Waarschijnlijk:

- niet volledig uitgegist bier, begin- eind SG?

- teveel bottelsuiker

- vuile flesjes, partikels uit gistvat (gisttrub, restjes hop) meegebotteld

- infectie (wilde gist, andere... hoe smaakt het bier?)...

Maar idd zoals hierboven: meer info gewenst.

• Heb dit ook aan de hand gehad. De "spuiters" waren allemaal de flessen die ik als laatste gevuld had. Ik ben een beginnend brouwer die nog veel fouten maakt (waar ik dus ook uit probeer te leren). 1 van deze fouten was dit dus, nu lager ik wat langer op koudere temperatuur, en duid voor de zekerheid aan wat de laatste fles is. Zit hier nog teveel gist bij (wat kan), dan gooi ik de fles gewoon weg. Ik doe ze voor de zekerheid dan wel open boven de afwasbak ;-)

• +1 Geen kritiek bedoeld maar je beschrijving van het probleem is heel summier.

Als ik er een gooi naar zou moeten doen en terugkijkend op eigen ervaringen (en fouten), zou ik gokken op een Brettanomyces (of andere wilde ongewenste gist) bij bier 2&3. Maar dat is op dit moment een gok, puur gebaseerd op de paar keer dat ik zelf spuiters had.

Heb je het bier al geproefd? Smaakte het uitgesproken droog, zuur, ... ?

• .................1 van deze fouten was dit dus, nu lager ik wat langer op koudere temperatuur, en duid voor de zekerheid aan wat de laatste fles is. Zit hier nog teveel gist bij (wat kan), dan gooi ik de fles gewoon weg...............

Beide beetje onzin.

Langer vergisten op hogere temp. bij verstokte vergisting.

Gist veroorzaakt geen spuiters. Na enkele weken op lage temp. bezinkt deze heb je een prima biertje.

• .................1 van deze fouten was dit dus, nu lager ik wat langer op koudere temperatuur, en duid voor de zekerheid aan wat de laatste fles is. Zit hier nog teveel gist bij (wat kan), dan gooi ik de fles gewoon weg...............

Beide beetje onzin.

Langer vergisten op hogere temp. bij verstokte vergisting.

Gist veroorzaakt geen spuiters. Na enkele weken op lage temp. bezinkt deze heb je een prima biertje.

zoals ik al zei: ik ben een beginnend brouwer. De vergisting was zeker gestopt, met een einddichtheid van 1010. Het lageren had ik (bij gebrek aan een gistkast) dan ook gedaan bij een temperatuur van 20 graden. Een heel deel van de gisttrup en eventueel eiwitten, hoppartikels was dan ook niet volledig uitgezakt, waardoor ik dit bij de laatste flessen mee heb gebotteld. Deze flessen waren juist de spuiters. Mogelijk heb ik een verkeerde conclusie getrokken, maar bij mijn volgend brouwsel had ik dit niet meer aan de hand door voorgaande maatregelen (lageren op 15 graden gedurende 2 weken, overhevelen alvorens te bottelen, toch voor de zekerheid aanduiden wat de laatste fles is)

• Mogelijk heb ik een verkeerde conclusie getrokken, maar bij mijn volgend brouwsel had ik dit niet meer aan de hand door voorgaande maatregelen (lageren op 15 graden gedurende 2 weken, overhevelen alvorens te bottelen, toch voor de zekerheid aanduiden wat de laatste fles is)

Prima om zoveel mogelijk te noteren.

Meest voorkomende spuiters zijn door verstokte vergisting, foutief bottelsuiker of infectie/wilde gist.

Door bv slecht gemengde suiker spuiten maar enkele flesjes van de batch,

• .....

"Een heel deel van de gisttrup en eventueel eiwitten, hoppartikels was dan ook niet volledig uitgezakt, waardoor ik dit bij de laatste flessen mee heb gebotteld. Deze flessen waren juist de spuiters."

...

Werk je met bottelgist? Bottelsuiker?

Onze manier van werken is als volgt:

2 weken lageren bij +/-5°C (kouder lukt helaas niet in onze koelkast) in een FastFerment. Bol van FastFerment vangt alle troep op. Nadien overhevelen in een gewone brouwemmer. Dan voegen we de bottelgist en bottelsuiker toe. Grondig roeren (zonder inbrengen van zuurstof!!). Ook tijdens het bottelen zelf regelmatig roeren.

Sinds we deze werkwijze toepassen zijn onze flesjes meer consequent. Vroeger durfde er al eens verschil te zitten op het eerst en laats gebotteld flesje. Nog geen enkele keer last gehad van spuiters, infectie of dergelijke.

• Ik werk (opnieuw) met een klassieke opzet (met wat speling in de tijden) :

->twee weken hoofdgisting in vat A (is ofwel een plastic emmer van 30l met deksel ofwel een glazen DJ met brede mond van 25l, hangt van gist en hoeveelheid af)

->twee weken lageren in een DJ van 20l. Eerst een paar dagen op 20°C, daarna ,sinds mijn vorig bier nu ik een koelkast heb, bij +/- 5°C tot het bier helder genoeg is.

->bottelen vanuit een bottelemmer zodat de eventuele prut achterblijft in de lagerfles

->bottelen in deftig gereinigde flesjes : nachtje in soda+javel, naspoelen met water, naspoelen met StarSan, naspoelen met water, uitlekken.

Ik noem dat mijn "uncle ben's" methode : spuit nooit, lukt altijd. :)

• Ik werk met bottelsuiker, geen bottelgist, aangezien ik ervan uitga dat er nog genoeg gist van de hoofdvergisting aanwezig is. De hoofdgisting doe ik meestal 1 week, alvorens te lageren op 15 graden gedurende +- 14 dagen. Vervolgens hevel ik over in een nieuwe emmer (klassieke emmers van 30l van het startpakket van brouwland), voeg ik suiker toe, meng, en bottel in propere flessen. Dit heb ik de laatste 2 keer gedaan, en hier heb ik ook geen spuiters meer gehad. De spuiters is mij slechts 1x (bij mijn eerste brouwsel) overkomen bij de 2 laatste flessen. De rest was wel goed. Wat de rede ook was (suiker slecht gemengd, hoppartikels, ...), met mijn nieuwe handelwijze heb ik het niet meer aan de hand, dus probleem opgelost. Vroeg mij wel nog af: veel mensen lageren enkele dagen op 5 graden. Heeft dit een bepaalde rede, en zit er op deze manier nog genoeg gist in voor de nagisting op fles?

• Lageren gebeurd bij voorkeur zo koud mogelijk. De meesten zitten, vermoed ik, op +/-5°C omdat het moeilijk is met een koelkast kouder te bereiken. Eigenlijk zou 0°C zelfs beter zijn. Ik heb al gehoord van lageren bij -1°C.

Ik heb al vaak gehoord dat de gist dit zou overleven maar zoals hoger reeds gemeld werken wij zelf met bottelgist.

Bovendien hanteren wij zelf 1 week hoofdgisting, 1 tot 2 weken na-gisting, dan nog lageren 2 weken. Na het bottelen zetten we onze flesjes nog een week of 2 weg bij 20 a 25°C.

Geduld is een mooie (maar moeilijke) deugd ;-)

• Vroeg mij wel nog af: veel mensen lageren enkele dagen op 5 graden. Heeft dit een bepaalde rede, en zit er op deze manier nog genoeg gist in voor de nagisting op fles?

Kouder is eigenlijk nog beter, maar mijn koelkast gaat maar tot +/- 4 à 5°C. Hoe kouder, hoe helderder je bier. Ik geloof dat het magische getal 2°C is waarbij ook de eiwitten neerslaan die zorgen voor de koudtewaas.

Als je lang koud gaat lageren en heel helder bier hebt bij het bottelen kan je beter ook wat bottelgist toevoegen. Is misschien niet nodig maar voor wat het kost (met een zakje korrelgist van 11g doe je makkelijk meer dan 150l) zou ik het niet laten. Wat ook kan, heb ik bij mijn laatste bier gedaan, is gewoon een héél klein beetje gist overhouden van bij het begin en dit nog hydrateren (als het korrelgist is) en toevoegen bij het bottelen. Moet je zelfs geen aparte gist gaan kopen.