1e poging Iets à la Ename blond

• Dit zou het moeten worden, naast de gewone Dingemans Pilsmout wordt er een deel Zesrij-ige pilsmout van Malterie du Château (MDC) gebruikt. Die mout komt van akkers in Henegouwen waar MDC een contract met de telers heeft.

Van de echte Ename blond (brouwerij Roman) is het recept in de loop der jaren wat aangepast, vroeger was ie lichtjes zwaarder.

Het bier is vooral aantrekkelijk voor mensen die op hun suikerspiegel moeten letten, wil men een goed volmondig bier dan is de FG meestal boven de 3,5°P of SG 1014.

Tevens geeft die 6 rij-ige mout een lekker fruitig aroma.

Omdat ik het laatste jaar quasi niet gebrouwen heb wegens kleiner gaan wonen, kocht ik m'n bier. Gedaan met Duvels en Achouffkes, (gelet op m'n leeftijd minder alcohol consumeer), wil ik toch nog verder brouwen, maar nu minder sterke bieren, maar wel smaakvol.

Wie het nog niet kent, moet es een 4pack Ename blond kopen.

Op hun etiket en site staat:

Bon, dit zou het moeten worden:

BROUWPLANNER RAPPORT - (versie: 7.testF (FORA applicable)) - Datum Export: 24-11-2017

Naam van het bier : à la Ename blond

Type van het bier : Deels met 6RW mout

Brouwvolume : 32 liter

Extractie-efficiëntie : 80%

Voorspelling begindensiteit : 1052,9 SG /13,1 °P /13,5 Brix

Waarvan suikers : 1000,0 SG /0,0 °P /0,0 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1006,8 SG /1,9 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 6,0%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 27 IBU / 8 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS 

Grondstof EBC kg % Gewicht Opmerkingen

Pilsmout 3 3 4,500 65,2 % Dingemans

Pilsmout 3 (6-row) 3 2,400 34,8 % Castle Maltings 6 rijge zomergerst

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (D) Eerder Droog

Maischwater : 26,0 liter aan 67 °C

62,0°C gedurende 45 min (ß amylase (maltose))

66,5°C gedurende 15 min (Gemengde amylase )

72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )

Filterspoelen: ga naar 75..78°C

Totaal spoelwater : Max. 29 liter aan Max.80°C

Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN

Totale kooktijd : 70 minuten

Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU Opm.

Record (U) BLM 7,0% 45 5' 23,8 Belgisch ras, fruitig

Record (U) BLM 7,0% 25 60' 3,6 idem

KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN

Additief Aantal Eenheid Toev. na..'

Koriander 6,0 g 60'

VERGISTING

Gistnaam : Danstar Belle Saison

Gisteigenschappen : Belgische Saisongist

Hoeveelheid = 22 gram

Toelichtingen:

Met het bottelen wordt 8,5 g suiker/liter toegevoegd, dit brengt alc. vol% op 6,5%

De Finale Final Gravity wordt dan 1,8°P = SG 1007.

Met alleen de gewone pilsmout van Dingemans wordt de FG nog een stuk lager, maar dan is dat tikje volmondigheid weg.

Ik stel vast dat de uitlijning van m'n recept niet optimaal is, vermoedelijk door het type karakter dat gekozen is.

Heeft op vorige fora nochtans altijd goed gewerkt.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

The post was edited 1 time, last by Ronnie ().

• Heb lang getwijfeld en als eerste voor deze gekozen, omdat ie toch goed doorgist, ik heb de intentie dat ook met andere gisten es uit te proberen.

In een bier met Belle Saison heb ik toch ook die fruitige ervaring gehad.

Hopelijk zal de smaak van de mout nog goed doorwegen. Wat denk je.

Bedoeling is ook wat discussie uit te lokken erover, ga het pas na nieuwjaar brouwen, onderwijl kan ik er nog wat op kauwen...

M'n Achouffe like staat nu te gisten, klimaatkast nog enkele weken bezet ... en moet voldoende leeggoed hebben tegen dat ik die brouw. En aan 10 literkes per brouwsel doe ik niet mee. Of je nu 10 liter of 30 brouwt, je bent even lang bezig.

• Ronnie,

als je de ruimte hebt, vergist deze dan in 2 delen. Ik moet Serge gelijk geven met de Belle Saison. Maar die hoeft niet in een gistkast, de warme kamer doet het ook wel. De andere helft toch met iets van M36 vergisten? Die wel strak op 18/19 graden vergisten.

Kun je mooi vergelijken wat het geeft. Ik denk ook dat een Saison gist "te" is.

• Ik ben er eerlijk gezegd nog niet uit.

Ik overweeg zelfs een Rochefort opkweek, eventueel Mangrove M31

In 2 partijen wordt vervelend, heb maar 1 klimaatkast:

dan moet ik er 1 in de keuken vergisten, (madam zal niet akkoord zijn) en de grootste partij in de CCT

• Ik heb het brouwplanner recept bovenaan uiteindelijk kunnen oplijnen dankzij font Verdana, zodat het wat mooier lijkt.

Maar als ik de letters naar font Verdana had gebracht bleek plots alles onderlijnd :(

dat ook dan maar gecorrigeerd, een lettergroote 11 zou ideaal zijn maar je moet kiezen tussen 10 en 12...

Nu zit er ook nog tussen alle regels een spatie... dat wordt niet zo overzichtelijk..

Vroeger waren de recepten altijd mooi opgelijnd. dorie toch...

• Ik stel vast dat de uitlijning van m'n recept niet optimaal is, vermoedelijk door het type karakter dat gekozen is.

Heeft op vorige fora nochtans altijd goed gewerkt.

Ben ermee bezig, ik ben in een testversie met de formattering van het forum aan het spelen. Ik ga er nu niet verder op ingaan, maar die enorme spaties tussen de regels zal ik weg krijgen.

• Oese! Hulsthout is een eindje weg van Gent.

Heb er bij den armee belge nog gekend van ginder, is al meer dan 50 jaar geleden!

• Brouwplanner berekent te ruim, er staat uitspelen tot SG ... is meestal iets tussen 10111 en 1015.

De rest wordt dan gebruikt voor de schoonmaakwerken waarbest warm water voor gebruikt wordt (bijv ketel).

Vroeger had ik een complete handleiding bij de brouwplanner. Daarin was de reden opgegeven.

Bij een PC crash, zo 'n 8 jaar geleden kwijtgespeeld (was nog vorige BP versie, nooit meer opnieuw gemaakt.

• Ben er nog steeds niet uit welke gist ik ga gebruiken, en, ik wil per hoe dan ook korrelgist gebruiken.

ik denk er sterk aan van 1 pakje M31 (Belgian triple met Westmalle trekjes) en 1 pakje M41 te gebruiken (Nog iets krachtiger, met Achouffe trekjes).

BROUWPLANNER RAPPORT - (versie: 7.testF (FORA applicable)) - Datum Export: 5-12-2017

Naam van het bier : à la Ename blond

Type van het bier : Deels met 6RW mout

Brouwvolume : 32 liter

Extractie-efficiëntie : 80%

Voorspelling begindensiteit : 1053,7 SG /13,3 °P /13,7 Brix

Waarvan suikers : 1000,0 SG /0,0 °P /0,0 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1007,6 SG /2,1 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 6,0%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 27 IBU / 8 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

Grondstof EBC kg % Gewicht

Pilsmout 3 3 4,0 57,1 %

Pilsmout3(6-row) 3 3,0 42,9 %

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (D) Eerder Droog

Maischwater : 26,4 liter aan 67 °C

62,0°C gedurende 45 min (ß amylase (maltose))

66,5°C gedurende 15 min (Gemengde amylase )

72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )

Filterspoelen: ga naar 75..78°C

Totaal spoelwater : 28,8 liter aan Max.80°C

Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN

Totale kooktijd : 70 minuten

Hopnaam Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU

Record BLM 7,0% 45 5' 23,6

Record BLM 7,0% 25 60' 3,6

KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN

Additief Aantal Eenheid Toev. na..'

Koriander 6,0 g 60'

VERGISTING

Gistnaam : Mangrovemix 50 M41 / 50 M31

Gisteigenschappen : kruidig, fenolisch en fruitig, krachtige mix.

Hoeveelheid = van elk 1 pakje.

Noot: heb na plaatsen brouwplanner opgemaakte tekst alles moeten herwerken om het overzichtelijk te maken,

dus manueel regel per regel in vet waar ik dat wilde, kan dus de "PRE" functie hier niet meer gebruiken :(

• Ik heb verleden maand gebrouwen en vergist met de M41 hij is van 1063 SG naar 1005 SG gegaan

Ik vind er een smaak van verse coriander in terug , maar heb ook 40gr koudhop (Simcoe) op 20L in gedaan.

Komt die smaak van de gist of is het de Simcoe ?

Andere hoppen waren Fuggles en Saas

• Ename blond is zeker een lekker biertje. Waar heb je die zesrijige mout nu gevonden?

Edit: Van Der Kooy dus :p

Heb wel mijn bedenking over de levering door Vanderkooy ...

Mout was wel mooi verpakt in plastic doos met mooie sticker.

Maar de inhoud: de mout ziet er wat verschraald uit, er stond geen "best before" datum op het etiket :(

Ben benieuwd wat de resultaten zullen zijn.

Het proeft niet muf maar wel andere smaak dan gewone pilsmout, proeft zoet, maar de mout is hard en het lijkt wel of het klein beetje restvochtgehalte er niet meer is. (mag tot 4,5% volgens spec.)

• ... maar heb ook 40gr koudhop (Simcoe) op 20L in gedaan.

Komt die smaak van de gist of is het de Simcoe ?

Andere hoppen waren Fuggles en Saaz

De Fuggels is ook kruidig! de Simcoe heb ik geen ervaring mee

• Noot: heb na plaatsen brouwplanner opgemaakte tekst alles moeten herwerken om het overzichtelijk te maken,

dus manueel regel per regel in vet waar ik dat wilde, kan dus de "PRE" functie hier niet meer gebruiken

Dat moet je dus niet doen. Als je aan een 'pre' formaat gaat lopen veranderen, dan hef je de pre formattering ook op. Was vroeger ook niet anders. Ik heb de code in alle stijlen aangepast zodat de pre formattering overal klopt.

• Tevens geeft die 6 rij-ige mout een lekker fruitig aroma.

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik durf te betwijfelen of je het smaakverschil gaat merken doorheen de hopsmaken. Uiteindelijk blijft het een pilsmout.

We horen het wel als de winter op zijn einde loopt, zeker?

• Op het etiket van een flesje Ename Blond staat bij het symbool voor iets wat mondgevoel moet voorstellen:

Mout met een fruitige en licht bitterige toets.

bij een symbool met neus: Tropisch fruit, zoete mout, hop en een licht minerale toets.

Dat over fruitig is ook terug te vinden op de website van de Malterie du Château bij de 6-rijïge mout.

En inderdaad, als de winter op z'n einde loopt ga ik meer weten... natuurlijk kan ik de hop en gistkeuze dat laten versterken.

En... ik doe het ook es om die 6RW mout te leren kennen, heb het in de > 30 jaren dat ik brouw nog nooit gebruikt.

Zou eigenlijk al fruitig moeten smaken na het maischen denk ik. :/

• Misschien eens interessant om te lezen is dit artikel. Worden de pro's en con's van 2-rijïg versus 6-rijïg met elkaar vergeleken.

Als ik het zo lees heb je bij 6-rijïge mout vooral een betere omzetting maar loop je wel het risico op meer productie van Dimethylsulfide.