Water toevoegen bij het lageren

• Vandaag hebben we 30 liter Westvleteren XII kloon gebotteld en 45 liter Obus Tripel overgeheveld voor de lagering:bier: :hulk. We hebben 2-3 liter tekort in de 34 liter Dame Jeanne om ze volledig te vullen. We dachten om het bier te verlengen met demi water. Het alcoholgehalte is toch meer dan voldoende (momenteel 9,4%...).

We hebben dit nog nooit gedaan dus had ik graag eerst jullie mening gehoord alvorens het bier aan te lengen. Vooral had ik graag geweten of we beter demi of flessen water nemen.

Thanks,
    Dylan en Wouter

• ook nog nooit gedaan, maar zie geen reden waardoor dit niet zou mogen. Denk dat het minstens even goed is om flessenwater te nemen ipv flessenwater. Indien je zo dicht mogelijk tegen demi water wilt aanzitten raad ik spa blauw aan. Dit bevat zo weinig mineralen dat dit zo goed als demi water is (wat niet bij elk water zo is). Kans op besmetting is ook zo goed als onbestaande bij flessenwater als je de hals even afbrand, maar weet niet of dit noodzakelijk is (eerder uit voorzichtigheidsprincipe).

• Geen speld bedoel je. Spelt ertussen is nog moeilijker ik, tenzij die fijn geschroot is. ;)

Inderdaad, géén commentaar geven als je van je bier gedronken hebt.:)

• Laat ik daarstraks toevallig daarover iets te hebben gelezen in het boek "The complete joy of homebrewing" van Charlie Papazian. Je kan water toevoegen na de vergisting maar nooit gewoon kraantjeswater : het water altijd eerst koken om de aanwezige zuurstof te verwijderen. Als deze in contact met je bier komt, dan loop je kans op oxidatie.

• Laat ik daarstraks toevallig daarover iets te hebben gelezen in het boek "The complete joy of homebrewing" van Charlie Papazian. Je kan water toevoegen na de vergisting maar nooit gewoon kraantjeswater : het water altijd eerst koken om de aanwezige zuurstof te verwijderen. Als deze in contact met je bier komt, dan loop je kans op oxidatie.

Dus demiwater ook eerst koken?

• Dus demiwater ook eerst koken?

Ja demi water neemt even zeer terug zuurstof op tijdens het verpakken en door de verpakking heen tijdens het stockeren.
    RO water is sowieso nooit ontdaan van de opgeloste zuurstof.

Als je water gaat koken verwijder je al de zuurstof, maar koel je dit terug af aan open lucht neemt het ook gewoon de zuurstof uit de lucht terug op! De snelheid hiervan is afhankelijk van de grote van het water oppervlak (en de druk maar die is meestal atmosferisch en de samenstelling van de lucht maar die is ook overal het zelfde).
    Dus wil je zuurstof arm water toevoegen moet je het water koken, en afgesloten van de lucht terug afkoelen.
    Het heeft geen zin water te koken en dan dit dan overnacht gewoon te laten afkoelen in een kookpot. het gaat bijna even veel zuurstof bevatten als er voor.
    Dus kook je water, doe het kokend in glazen bokalen, vul deze glazen bokalen volledig, sluit de bokalen af met een deksel dat volledig hermetisch afsluit. Laat daar je water in deze bokalen afkoelen, zo alleen heb je zuurstof arm water.!!:ok:

• Let toch maar op met gedemineraliseerd water, dat is niet gemaakt om te drinken. Het heeft de eigenschap om alle mineralen die eruit genomen werden terug op te nemen, dus ook uit uw lichaam. Daar zijn al mensen aan gestorven. Ik zou het trouwens niet aanlengen.

• Als je het niet vertrouwd kan je brouwzouten toevoegen.

Grote brouwerijen gebruiken ook demiwater , kijk maar naar Duvel zij halen water uit eigen bron en destilleren het , weet niet of het over een ionenwisselaar gaat of omgekeerde osmose , en bewerken dan het water met brouwzouten

• 1. Die tekst is zelfs geen fatsoenlijk Nederlands.

2. Brouwwater wordt een uur lang gekookt. Kans op bacteriele besmetting: nul.

3. Bij brouwen met demiwater worden mineralen toegevoegd. Het resultaat is een water dat veel meer mineralen bevat dan bv Spa blauw.

• Let toch maar op met gedemineraliseerd water, dat is niet gemaakt om te drinken. Het heeft de eigenschap om alle mineralen die eruit genomen werden terug op te nemen, dus ook uit uw lichaam. Daar zijn al mensen aan gestorven. Ik zou het trouwens niet aanlengen.

In dit topic staat nergens geschreven dat we er gaan van drinken.

Ook van teveel gewoon water te drinken kun je sterven, 20 l water overleef je niet. Gelukkig doen we dat hier niet. :schol:

• Pas op, gedemineraliseerd water drinken is niet gezond. Er zitten geen mineralen in waardoor je de aanwezige mineralen uit je lichaam nog sneller wegspoelt. Maar wie gaat er nu in godsnaam demi-water puur drinken?

Waar ik op doelde is de bewering van "bacteriën" in drinkwater of demi-water. Bij mijn weten zijn de concentraties daarvan dusdanig laag dat je niet echt van besmetting kan spreken (Serge gaat hier ongetwijfeld meer over weten). Ik heb ooit eens, naar aanleiding van zo'n discussie hier op het forum eens een proefje gedaan : gewoon lauw kraantjeswater, Suiker erbij tot 10°P en dat laten staan in een vooraf gesteriliseerde bokaal met hermetisch sluitend deksel. Na zes maanden was het nog altijd een mooie heldere vloeistof, toen ben ik dat een tijd uit het oog verloren en na meer dan een jaar teruggevonden en was nog altijd gewoon suikerwater. Mij lijkt het dat als er effectief een gevaarlijke hoeveelheid bacteriën in dat water zou zitten, er toch iéts mee zou moeten zijn gebeurd, niet?

• Pas op, gedemineraliseerd water drinken is niet gezond. Er zitten geen mineralen in waardoor je de aanwezige mineralen uit je lichaam nog sneller wegspoelt. Maar wie gaat er nu in godsnaam demi-water puur drinken?

Waar ik op doelde is de bewering van "bacteriën" in drinkwater of demi-water. Bij mijn weten zijn de concentraties daarvan dusdanig laag dat je niet echt van besmetting kan spreken (Serge gaat hier ongetwijfeld meer over weten). Ik heb ooit eens, naar aanleiding van zo'n discussie hier op het forum eens een proefje gedaan : gewoon lauw kraantjeswater, Suiker erbij tot 10°P en dat laten staan in een vooraf gesteriliseerde bokaal met hermetisch sluitend deksel. Na zes maanden was het nog altijd een mooie heldere vloeistof, toen ben ik dat een tijd uit het oog verloren en na meer dan een jaar teruggevonden en was nog altijd gewoon suikerwater. Mij lijkt het dat als er effectief een gevaarlijke hoeveelheid bacteriën in dat water zou zitten, er toch iéts mee zou moeten zijn gebeurd, niet?

Kiemen in kraantjes water: Vooral naar de maximale norm kijken

GAV = geen abnormale verandering

Voor kraantjes water is het duidelijk voor mij is dat zuiver genoeg.
    In je korrelgist liggen de limieten van de kiemen met een factor 5 hoger (Vb: fermentis T58)

Nu RO water:
    Er zijn geen micro-organismen die door een RO filter raken, daar zijn de poriën te klein voor.
    Je zou dus kunnen stellen dat RO water geen micro-organismen bevat echter bij het verpakken van het RO water loopt het mogelijk mis daar er geen vereisten zijn naar bacteriologische zuiverheid op RO water dat je koopt in de winkel (het is niet voorzien voor consumptie). Dus de verpakking kan mogelijk de bron van microbiologische verontreiniging zijn.
    RO water is totaal geen goed leef klimaat voor een micro-organisme (geen eten, geen mineralen, osmotische spanning) enkel de spore van sommige micro-organismen kunnen daar in overleven.
    Moet je daar van wakker liggen, Neen de kans dat je er een infectie door gaat oplopen in je bier is zo goed als onbestaande bij onmiddellijk gebruik.

• Kiemen in kraantjes water: Vooral naar de maximale norm kijken

De besmetting van kraantjeswater gebeurd niet (of bijna niet) in het water, maar wel bij de kraan. Het uiteinde van de kraan kan wel degelijk gecontamineerd zijn.

Om terug te komen op RO water: 1 keer gemengd of opgedronken is dit niet meer zo zuiver. Eer dit water langs je mond, door de slokdarm, door de maag, door de dunne darm en dikke darm, in het bloed en uiteindelijk door de nieren naar de blaas naar buiten gaat zie ik niet in hoe dit mineralen kan wegspoelen.

• Daar zeg je zoiets, die oudere leidingen uit metaal die aan de binnenkant helemaal dichtgeroest zijn, dat kan toch niet gezond zijn? Hier in huis alleen maar kunststof leidingen, de kraan wordt regelmatig ontkalkt, moet ook wel met die vloeibare gips die hier uit de leidingen komt.

• Serge, zou je dat kunnen tegengaan door het gekookte water snel af te koelen? Bijvoorbeeld in een ijsbad?

Hierop verder bordurende : zijn er mensen met de nodige meetapparatuur die eens een experimentje willen doen?

1. water van de kraan in een kookpot doen en het zuurstofgehalte meten
    2. het water afkoelen met een ijsbad ofzo
    3. meteen na afkoelen het zuurstofgehalte meten
    4. een uur later nog eens meten en dit telkens per uur tot het zuurstofgehalte = aan voor het koken

Ik zou willen weten hoe snel het water de zuurstof weer opneemt.

• Neen, wat ik eigenlijk zou willen weten is als ik water zou koken om de zuurstof eruit te halen, hoeveel tijd ik heb vooraleer die zuurstof er terug in zou zitten. Als een uur na het koelen het gehalte +/- gelijk is aan dat net na het koelen én significant lager dan het volume voor het koken, dan ben ik tevreden :)

• Neen, wat ik eigenlijk zou willen weten is als ik water zou koken om de zuurstof eruit te halen, hoeveel tijd ik heb vooraleer die zuurstof er terug in zou zitten. Als een uur na het koelen het gehalte +/- gelijk is aan dat net na het koelen én significant lager dan het volume voor het koken, dan ben ik tevreden :)

Je moet wel wat meer info geven, het is puur afhankelijk van de oppervlakte die blootgesteld is aan de lucht in functie van het volume dat de snelheid bepaald van het terug opname van zuurstof.
    Vb: 10l gekookt water dat in een fles (vb DJ) zit met een aan de lucht blootgestelde oppervlakte van 7 cm2 (doorsnede van de hals = 3cm) zal veel minder snel de zuurstof terug opnemen dan als je die 10 liter gewoon in de kook ketel laat zitten met een aan de lucht blootgestelde oppervlakte van 490 cm2 (doorsnede van de kookketel = 25cm)
    Dit is een factor 70 verschillend!!

• Daar hebt ge wel een punt :/ maar we moeten ergens beginnen, niet? Het gaat me inderdaad om die kookpot. Stel dat je een kookpot van 10l gebruikt om er 8l in te verwarmen. Doorsnede zal dan iets van een 20-25 cm zijn.

Enfin, moest HE zich geroepen voelen (of iemand anders met zo'n meetapparaat) dan ben ik zeker geïnteresseerd in de resultaten.