Water toevoegen bij het lageren

• Het is dan ook een goede vraag :thumbup:

Maar er werd ook geopperd om het bier niet aan te vullen. Hebben jullie daar ook over nagedacht?

• Mijn kookpot is 25L, om het aan de kook te brengen zonder te morsen, kan ik er maximum 23.5 a 24L in doen, Na het koken kom ik dus altijd uit op minder dan 20L. Ik heb nu de gewoonte van mijn bottelsuiker op te lossen in 2L kokend water, die ik onmiddellijk zonder afkoelen aan mijn overgeheveld bier bier toevoeg in het bottelvat toevoeg. Zo kom ik steeds uit op mijn vooropgestelde 20L bier uit.

• Mijn kookpot is 25L, om het aan de kook te brengen zonder te morsen, kan ik er maximum 23.5 a 24L in doen, Na het koken kom ik dus altijd uit op minder dan 20L. Ik heb nu de gewoonte van mijn bottelsuiker op te lossen in 2L kokend water, die ik onmiddellijk zonder afkoelen aan mijn overgeheveld bier bier toevoeg in het bottelvat toevoeg. Zo kom ik steeds uit op mijn vooropgestelde 20L bier uit.

Als je nu gewoon 2l kokend water bijvoegt op 15' min vóór einde koken, bekom je toch ook je 20L. Niet?

• Ja, klopt, het was gewoon een voorstel omdat zijn kookketel blijkbaar niet groot genoeg is. Maar tegen eindekook is er dan al een aantal liters verdampt. Hij zou dan perfect kunnen bijvullen in de kookketel.

• Dat is ook waar. :/ Bovendien kan je dan koud water toevoegen want de gist gaat wel weg weten met die extra zuurstof.

Maar dat wijkt af van de originele vraag van Wouter ;)