inox ketel als vergistingsvat

Op welke manier zou men dan het deksel luchtdicht kunnen laten aansluiten op de ketel?

Tijdens de gisting is dat eigenlijk helemaal niet nodig, dus gewoon doen.

• Dat is eigenlijk nog een goed idee, vergisten in een kookpot. Ik heb er zelfs eentje staan met afsluitbaar deksel die hiervoor kan dienen.

• In het tijdperk van vóór ik in een CCT m'n vergistingen deed, was het als eerste een gewoon inox biervat van 50 l. Soms wel wat lastiger om schoon te maken, had daar een speciale borstel voor (bestaat uit allemaal schuifstuk eindjes borstel op verende lamellen die de vorm van de kuip aannamen na manipuleren van een hendel). Daarna een gewone plastic gistkuip gebruikt zoals die nog steeds bestaan (met kraaantje, als je daar goed en juist mee omspringt moet je daar niet bang voor zijn).

Vandaag is het een RVS CCT, groot en gekend voordeel t.o.v. de vorige.

• Is het mogelijk om een inox ketel met deksel te gebruiken als vergistingsvat? Op welke manier zou men dan het deksel luchtdicht kunnen laten aansluiten op de ketel?

Brouwerwaldonk vergist nog steeds met veel succes in een inox kookketel. Hij legt daar gewoon een plexiglas op. De vrijgekomen CO2 duwt gewoon even het glas naar boven en zo ontsnapt het.

• Ook nog vergeten zeggen:

In een Damme Jeanne kan het ook natuurlijk, die gaan mee tot er tussen mand en glas eens een kiezelsteentje van een oprit terechtkomt.

't was ene van 60 liter :(

• Zat net nog te denken : als je vergist in een kookketel, dan kan je deze ook nog eens in een vat met water zetten om de temperatuur onder controle te houden : is misschien makkelijk voor mensen die niet gecontroleerd vergisten?

• Wel effe opletten, de installaties van Stilldragon mag je eigenlijk niet bezitten in België. Het bezitten van destillatieapparatuur is verboden tenzij het dient voor het extraheren van etherische oliën uit planten.

• Wat ook zou kunnen voor het afsluiten : uit een silicone mat een ring snijden die een stukje breder is dan je ketel. Daarna deze ring tussen deksel en ketel en dan het deksel vastzetten met een paar rekkers. Moet niet altijd ingewikkeld zijn.

• Ik gebruik gewoon een 33 l pan en dicht niets af. Je zou de deksel kunnen klemmen of van dunne siliconenslang een pakking kunnen maken, maar het gaat zo prima.

Ingo

Komt er zo geen verse lucht in? In het begin is aerobe vergisting gewenst, maar daarna toch liever anaerobe vergisting. (ik neem ook aan dat oxidatie in dit stadia niet voorkomt) Of komt er als het ware een CO2 deken over hangen? Heb je een waterslot voorzien voor de overtollige druk te laten ontsnappen, of verdwijnt deze via de randen van het deksel?

• Het is heel simpel en ik doe het al altijd zo. Op mijn inox kookketel van 70L ligt een plexiglas plaat van 8mm dik.De rand van de ketel is vlak en het plexi deksel ook, die raken elkaar overal en er komt direct een dunne waterfilm tussen de twee vlakken, die alles hermetisch afsluit tot er overdruk in de ketel komt. Bij het minste overdruk door koolzuurvorming gaat het plexi deksel een fractie van een mm naar boven en kan de overdruk weg en sluit de waterfilm het vat terug hermetisch af.

Ik heb om de temperatuur exact te meten in het midden van het gistende wort, in het plexi deksel een gaatje geboord waarin ik een inox buisje steek wat onderaan is dichtgelast. Daarin steekt de sonde van de temperatuur controller (STC 1000 of zoiets). De controller vertelt mij tot op 0,1°C nauwkeurig wat de temperatuur is.

Colemont , Daar hoef je niet bang voor te zijn met een goede starter is je wort binnen de korste keren aan het gisten en komt er een heel klein beetje overdruk in de ketel onder het deksel wat naar buiten wil en kan.

360.jpg

360.jpg&WCF_AMPERSAND  

Je kan de gisting visueel volgen.

Een staal nemen is ook kinderspel en even het plexi deksel verwijderen is nog nooit een probleem geweest. Voor infecties hoef je niet bang te zijn. Om de ketel te ontsmetten, tijdens het koken van het wort doe ik enkele liter water in het gistvat en laat het 10minuten stevig koken met het echte metalen deksel op de ketel.

• Seed7 of brouwerwaldonk doen dit volgens mijn bescheiden mening perfect, zij teren duidelijk op hun ervaring maar voor een beginnende brouwer is het niveau van 't waterslot één van de weinige visuele indicaties of de hoofdvergisting is afgelopen of niet.

Ik zit zelf met en slepende vergisting die al tien dagen duurt.

• Vergisten in een inox ketel heeft nog een heel bijzonder voordeel. 

in de metalen wand kunnen geen bacteriën ontwikkelen, wat je met plastiek mettertijd altijd zal hebben.

Ruik maar eens in een plastiek vat wat je al vele malen hebt gebruikt, dan weet je waarover ik het heb.

• Ik heb idd aparte plastik vaten die ik gescheiden houd van elkaar, de ene set voor gewone gisten, de andere voor wilde gisten. Bij plastik is er meer kans dat de wilde gist in het plastik blijft zitten.

• In een ideale situatie vergist je in Inox (RVS). Maar inox is duur en voor beginnende brouwers (of zelfs gevorderde) kan dat een doorslaggevende factor zijn. Optie 2 is glas : glazen dame jeannes zijn een stuk goedkoper maar reinigen is wat moeilijker en dame jeannes zijn breekbaar. Blijft de optie van plastic vaten over, makkelijk te reinigen en nagenoeg onverwoestbaar. Het blijft wel opletten om er geen krassen of barsten in te krijgen want dan krijg je mogelijke plekken waar een infectie kan optreden. Oppassen dus.

• Dat reinigen van een DJ valt reuze mee hoor. Gewoon PBW (of andere reiniger) een half uurtje in de DJ laten staan,
    even borstelen met zo'n speciale borstel voor mandflessen en uitspoelen. Meer is er niet aan. Gewoon niet laten vallen hé! =O

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

• En voor de geur van plastiek vaten na vergisten: reinigen met bio-ethanol en een watje. Neemt alle geur weg. Ik denk dat ik het hier op dit forum ergens heb gelezen.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Ontgeuren van een plastic vat kan je ook doen door het te vullen met heet water en huishoudsoda. En naar het schijnt (zelf nog nooit geprobeerd) ook door het eens goed te kuisen met azijn.

• Plastiek en plastiek is ook niet het zelfde,
    Als je PET gebruikt om in te vergisten heb je niet de ruwe structuur, PET is zelfs gladder dan de meest gebruikte RVS
    HDPE gistvaten daarentegen die zijn iets ruwer maar echt dat vormt zelfs geen probleem, Een geur blijft daar niet inhangen als je die goed poetst.

Glas is OK maar zo breekbaar.
    RVS is OK maar zo zwaar.

En tegenwoordig zijn de prijzen voor (gist)vat van ongeveer 25l vergelijkbaar dat je dat nu in HDPE, Glas, PET, enkel voor RVS ga net iets meer betalen maar zelfs dat is verwaarloosbaar :bier:

• En tegenwoordig zijn de prijzen voor (gist)vat van ongeveer 25l vergelijkbaar dat je dat nu in HDPE, Glas, PET, enkel voor RVS ga net iets meer betalen maar zelfs dat is verwaarloosbaar :bier:

8| Verwaarloosbaar? 8| Die (degelijke) conische RVS-vaten van bijvoorbeeld Brewmaster, Speidel en dergelijke, kosten toch zeer veel? Zeker voor kleine volumes. Voor de prijs van een RVS-gistingsvat koop je tientallen DJ's en nog meer plastic emmers.

• 8| Verwaarloosbaar? 8| Die (degelijke) conische RVS-vaten van bijvoorbeeld Brewmaster, Speidel en dergelijke, kosten toch zeer veel? Zeker voor kleine volumes. Voor de prijs van een RVS-gistingsvat koop je tientallen DJ's en nog meer plastic emmers.

Dat is appelen met peren vergelijken, een gistvat, DJ, PET fles of olijfolie vat zitten in de zelfde categorie van gebruiksgemak allen zijn ze gewoon een simpel gist vat.

Een CCT is totaal een ander ontwerp. dan is een PET CCT 50 % goedkoper als RVS en een HDPE CCT kost dan 1/3 van de prijs van een RVS.
    Alle andere toeters en bellen die je er graag op hebt kosten gewoon extra.

• Ik moet Serge gelijk geven. Dit vat bijvoorbeeld is eigenlijk niet zo duur, van goede kwaliteit en dat gaat een leven lang mee. Het enige dat je zou moeten doen is een gaatje in het deksel boren om er een silicone stop op te kunnen zetten met een waterslot. Misschien dat ik het op termijn wel eens aankoop. Voorlopig ga ik echter aan de slag gaan met de kookpotten die ik staan heb. Daar is er eentje bij met een deksel dat kan afsluiten en waar een waterslot op kan geloof ik.

• Waarom je zo druk maken over het hermetisch afsluiten van het gistvat? Is nergens voor nodig.

Een gistvat met een deksel is genoeg. Ten tijde van fruitvliegjes draai je er gewoon vershoudfolie rond. Een opengesneden fiets- of autoband lukt ook erg aardig.

Juist voor einde gisting overzetten naar lagervat, lagervat op temperatuur houden voor een week en de klus is geklaard.

Enig nadeel bij deze manier van werken: je kunt geen blupjes van je waterslot tellen. So what?

We werken hier al dertig jaar op die manier. Geen problemen. Cfr. werkwijze Brouwerwaldonk.

Een CCT is wel hip, hé? Wij hebben maar gewoon schrootinox. (maar 't kan wel tegen een stootje)

• Er zijn ambachtelijke brouwerijen die zelfs met open gistkuipen werken. Zo van die grote bakken. Toch is dat bier lekker en constant van kwaliteit.

• Een open vat zou ik nu precies niet aandurven, een kookketel met goed sluitend deksel eerder wel. En zoals Breugel al schrijft : met wat vershoudfolie errond moet het zeker lukken.

De truuk is natuurlijk om tijdig te hevelen naar een lagervat/fles om besmettingen als kaam te voorkomen.

• Komt er zo geen verse lucht in? In het begin is aerobe vergisting gewenst, maar daarna toch liever anaerobe vergisting. (ik neem ook aan dat oxidatie in dit stadia niet voorkomt) Of komt er als het ware een CO2 deken over hangen? Heb je een waterslot voorzien voor de overtollige druk te laten ontsnappen, of verdwijnt deze via de randen van het deksel?

Oh, er komt vast wel iets aan lucht bij, maar bedenk ook dat 20l gistend jongbier zo'n 600 l CO2 produceert. De pan die ik gebruik is een 33 l "Menno pan", door Serge hierboven reeds genoemd, dit zijn hele goedkope pannen van Schengler. Als je de deksel mechanisch zou willen klemmen vervorm je die waardoor er elders weer kieren ontstaan.

Wat inderdaad werkt is een fietsband als pakking gebruiken, ik heb daarvoor een 8x0,5 mm siliconen slang. Maar nadat die in het bier viel heb ik de moed opgegeven en leg de deksel er gewoon los op en hevel op tijd over naar een fust voor het laatste staartje van de gisting. Een andere optie voor een deksel met iets meer aan afdichting is zoals Waldonk doet en een plexiglas plaat of hout oid nemen en er een cirkel in frezen en daar een dunne siliconen slang of strip in leggen.

Olijfolievat heb ik ook geprobeerd en het beviel me helemaal niet. Olie kruipt altijd en daarmee houd je de schroefdraad van het deksel gesmeerd. Maar oh wee als er wat wort tussen het schroefdraad komt ....

Er is ook helemaal niets mis met deze manier van 'open' vergisting, zeker als je echte Engelse 'top croppers' gebruikt, die hebben graag dat beetje extra zuurstof en sommigen moet je zelfs tijdens de gisting roeren ('rousing") met net dat beetje zuurstofinslag. Natuurlijk alleen tijdens een duidelijk actieve gisting.

De kwestie is dat je je gehele proces moet doordenken en niet alleen maar focussen op een aantal details.

Ingo

• bedankt voor alle info! Ga dat zowiezo eens proberen. Zoals ik het begrijp kan ik gewoon vergisten met het deksel er los op, zelfs af en toe het deksel er afhalen voor de opvolging/staalname zou dan geen probleem moeten opleveren.

Het moet dus niet altijd moeilijk zijn he ;)