inox ketel als vergistingsvat

• Een open vat zou ik nu precies niet aandurven, een kookketel met goed sluitend deksel eerder wel. En zoals Breugel al schrijft : met wat vershoudfolie errond moet het zeker lukken.

De truuk is natuurlijk om tijdig te hevelen naar een lagervat/fles om besmettingen als kaam te voorkomen.

Op 25 jaar nog nooit kaam gehad in mijn inox gistvat, ik zou niet weten waarom enkele dagen langer kaam zou geven want het koolzuur kan niet uit de ketel?

Glas is OK maar zo breekbaar.
    RVS is OK maar zo zwaar.

Een Menno pan zoals de hollanders ze noemen, wegen helemaal niet zwaar, mijn ketel van 70 liter weegt ongeveer 5 kg, een stuk minder dan een mandfles met mand

• ik zou niet weten waarom enkele dagen langer kaam zou geven want het koolzuur kan niet uit de ketel?

Dat is niet helemaal waar. Eenmaal de vergisting voorbij is gaat die laag langzaam aan dunner worden, als je te lang wacht zal je een besmetting oplopen zelfs al dek je af.

• Dat is niet helemaal waar. Eenmaal de vergisting voorbij is gaat die laag langzaam aan dunner worden, als je te lang wacht zal je een besmetting oplopen zelfs al dek je af.

ik kan dit risico nog niet goed inschatten. Hoeveel sporen en of bacterien die zo'n besmetting kunnen bezorgen zitten in de gewone buitenlucht? (indien dit zo groot zou zijn mag je eigenlijk al niet buiten brouwen, enkel nog onder een overkapping of overdrukkast). Als je vergist in een vergistingskast, zal de kans op besmetting zowiezo vrij klein zijn denk ik (indien de kast toch regelmatig gereinigd wordt ;)). Volgens mij is de kans (die er natuurlijk altijd is) op besmetting vrij klein als je al gewoon proper werkt.