Miljaardenondedju! En nu?

• Verdorie, daarnet een niet zo leuke ontdekking gedaan ...

In een bijgebouwtje (gebruikt als tuinhuis/brouwruimte) heb ik dus mijn klimaatkast staan en een frigootje (om bier koel te zetten) met diepvriezertje (voor oa hop en krieken).

Toen ik de frigo opendeed (om een proevertje te gaan halen) was het precies alsof er een kriek ontploft was ... alleen stond er geen kriek in :/

Al gauw het diepvriezertje open getrokken en inderdaad ... de krieken bleken dus niet meer diepgevroren ;(

Nu veronderstel ik dat da te maken heeft met de koudere omegevingstemperatuur, en eens die teveel daalt, dan doet de compressor niks meer ...

In de frigo is het +/- 3 graden, dus in de diepvriezer zal dat ook de max temperatuur zijn.

Kan ten vroegste op zondag eventueel brouwen, zou ik dat aandurven of denken jullie dat er teveel risico's aan verbonden zijn??

Heb nog niks opengedaan, dus weet niet hoe het ruikt, of als er schimmel te bespeuren is ...

Wat ik wel weet is dat het zonde is voor de krieken :(

Alle reacties meer dan welkom!

• Awel ja, da was idd ook mijn eerste gedacht ... :( En nogal vaak volg ik mijn eerste gedacht ...

Maar dacht zal de vraag maar eens stellen, je weet nooit ...

• Heb je ook schade aan je hop?

De hop zat tegen de achterwand, en is ook nog vacuum verpakt ... Hoop da da wel nog meevalt ...

De hop zit in ieder geval al in een andere diepvries.

Was zowiezo al iets oudere hop, en nog wat 'restjes' dus valt al bij al wel mee ...

• De krieken nu snel koken is nog een optie, anders weggooien die handel

Koken en het sap daarna gebruik om alsnog een kriek te brouwen?

Want bij het koken zal het sap toch zo goed als onmiddellijk vrijkomen?

• Zit je wel met pectines. Stom idee : confituur van maken?

Ja, eigenlijk ... waarom ook niet?

Hoewel, een kriek is redelijk zuur ... Kersenconfituur ken ik wel, maar krieken heb ik bij mijn weten nog nooit gegeten ...

• kriekenconfituur is fantastisch lekker. Vergeet niet dat er bij confituur een serieus pakske suiker gaat, dus dat zuur valt nog mee.

Daarna met die confituur en een bladerdeeg een lekkere kriekenflap maken :taart:

• Dacht er net aan dat de buren zo'n 'ontsapper' hebben ... Dus intussen al bezig om de krieken te ontsappen.

Denk dat het er allemaal wat erger uitzag dan het eigenlijk is. De binnenkant van de 5kg is nog bevroren.

Nu ja, ze moesten in ieder geval uit de vriezer ... De volgende kriek zal dus enkel met kriekensap zijn, maar das beter dan geen kriek ...

Want de kriek valt eigenlijk wel in de smaak ...

• Met dat kriekensap kan je in de keuken ook veel doen. Zeker met de eindejaarsfeesten in het vooruitzicht moet daar wel een sausje mee te maken zijn voor bij wild op te dienen :/

• Met dat kriekensap kan je in de keuken ook veel doen. Zeker met de eindejaarsfeesten in het vooruitzicht moet daar wel een sausje mee te maken zijn voor bij wild op te dienen :/

Mmmmm, klinkt als een goed idee!

Een deel invriezen in ijsblokjes... Makkelijk om te gebruiken bij saus oid ...