Test verschillende Brett stammen voor 100% brett vergisting en voor bottle conditioning

Create an account or sign in to comment

You need to be a member to leave a comment.

• Waar houd een hobby brouwer zich mee bezig in de donkere dagen buiten brouwen?

Brettjes opkweken voor mij en enkele collega brouwers, (onder eigen label ^^)
    Vergistingstesten uitvoeren met al deze verschillende stammen.

Ik ben benieuwd welke SVG's al deze verschillende stammen gaan halen op zowel een voor een jongbier bier in functie van bottel conditioning en op wort voor 100% brett vergisting?

Te testen:

Saccharolicious:

Brett I (Orval brett).

East Coast Yeast:

ECY04 Brettanomyces anomala.

ECY36 Brettanomyces clausenii.

The Yeast Bay:

Amalgamation – Brett Supper Blend

Amalgamation II – Brett Supper Blend

TYB184 Brettanomyces Bruxellensis.

TYB207 Brettanomyces Bruxellensis.

TYB261 Brettanomyces Bruxellensis.

Ik hou jullie wel op de hoogte van de resultaten maar dat gaat vermoedelijk wel enkele maanden duren X/

• De flessen met wort die zijn gewoon afgeschermd met de folie, die worden achteraf gewoon verworpen daar dit gewoon van moutsiroop / suiker/ maltodextrine en op PH gebracht is als medium. = pure SVG test.
    De flessen met het bier (een licht dubbel bruintje) daar zit een waterslot op, eenmaal die zijn uitgegist worden die wel gebotteld met bottel suiker en mogen die voor minstens nog een half jaartje rijpen in de fles, om het Brett karakter van de stam te bepalen. (ze zijn allemaal niet zo lekker vermoed ik)
    Ik hoop bij een van deze stammen een lekkere brett te vinden die eigenlijk niet te ver doorgist waardoor je Vb. een biertje met een saison gist of andere ver door gistende gist kan brouwen met een eind SG van rond de 1004. En je dan bij het bottelen (zonder bottelsuiker) de brett kan toevoegen zonder bang te moeten hebben dat je bommetjes gaat maken.

• Niet alle saisons gaan tot 1000 of lager, en en echt saison profiel als de bell saison kan mij helemaal niet bekoren =O
    Het is een beetje de "sweet spot" vinden waarbij je eind SG van je eerst vergisting net voldoende restsuiker overlaat gecombineerd met een brett die dan een vergisting graad heeft die voor net voldoende carbonisatie zorgt, en dan nog met de juiste smaak.
    We zien wel waar we uitkomen???