Waterbehandeling in Bru'nwater

Create an account or sign in to comment

You need to be a member to leave a comment.

• Ik denk dat dat het profiel is van osmosewater, kan dat? Want daar zitten er nog steeds mineralen in. Van demiwater weet ik het eigenlijk niet. Maar goed, je kan dat ook invullen. Veel verschil maakt het niet. Want hoe nauwkeurig zullen de waardes van de brouwzouten zijn die je op een weegschaaltje afweegt?

Ik weet het niet, ik zal het eens vragen aan Adrie Otte, die heeft het uiteindelijk in die database gezet.

• De waardes van demiwater die ik ooit van Serge kreeg:

Ca 1 mg/l

Mg 0 mg/l

Na 8 mg/l

Cl 4 mg/l

SO4 1 mg/l

CaCO3 16 mg/l

pH 7

Dit zijn dezelfde waardes als het RO Water in Bru'n Water.

• Ook geen 0 waardes dus. Maar van RO water kan ik mij daar wel iets van voorstellen.

Ondertussen een mail verstuurd voor navraag hoe het in brouwhulp zit.

• RO water aanzuren is idd heel erg oppassen, je zit er snel over, om 32 liter aan te zuren had ik maar 0.4 ml nodig.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Wat de vloeibare calciumchloride betreft heb ik de bovenstaande link nagelezen en ook even bij Brouwland gekeken wat de vloeibare calciumchloride nu is.

Op het flesje staat 33% en de vraag die we ons eerst en vooral moeten stellen is : is dat 33% w/w of 33% w/v. Met andere woorden : bevat een kilogram van de oplossing 330g calciumchloride of bevat een liter van de oplossing 330g calciumchloride. Er is een groot verschil tussen beide. Als je vloeibare calciumchloride gaat gebruiken moet je weten deze w/w dan wel w/v is.

Om een lang verhaal kort te houden : de vloeibare calciumchloride van Brouwland is dus wel degelijk een w/w oplossing. En dat is goed, zodoende kan je dus stellen dat je de nodige hoeveelheid calciumchloride in je berekening gewoon met drie mag vermenigvuldigen om de hoeveelheid in gewicht te weten van de vloeibare calciumchloride.

Naast de eigenschappen van de calciumchloride in oplossing, las ik ook nog iets interessants over calciumchloride in kristallijne vorm (zeg ik dat goed?). 100% zuivere calciumchloride (in poedervorm dus) is heel hygroscopisch. Dit wil zeggen dat het makkelijk vocht opneemt uit de aanwezige lucht. Eenmaal geopend gaat zo'n pakket dus vocht uit de buitenlucht opnemen en verandert de samenstelling van je poeder. Als je dit zou laten openstaan ga je uiteindelijk met een soort siroop achterblijven. In het kort gezegd : eenmaal blootgesteld aan de atmosfeer veranderd de samenstelling van je calciumchloride en kan je er niet langer van uitgaan dat het 100% is wat je dacht. Gelukkig is er blijkbaar een simpele oplossing voor : los je calciumchloride op in gedemineraliseerd water. Blijkbaar blijft je calciumchloride dan onbeperkt houdbaar. Los het op in een w/w verhouding en onthou het percentage. Daarna kan je het gebruiken zoals de vloeibare vorm.

• Ook geen 0 waardes dus. Maar van RO water kan ik mij daar wel iets van voorstellen.

Ondertussen een mail verstuurd voor navraag hoe het in brouwhulp zit.

RO water bevat nog een deel mineralen, een RO filter laat toch nog een deel mineralen door. Gedestilleerd water bevat in principe niets.
    Maar laten we duidelijk zijn dat je voor RO water nu als minerale samenstelling 0 neemt of de maximale zoals in de DIN norm vooropgesteld maakt echt niets uit voor je bier, de waardes zijn te verwaarlozen. (bij mij in brouwhulp staat zowel RO met de rest mineralen in als gedestilleerd water met de nul waarde voor het minerale gehalte)

• Wat de vloeibare calciumchloride betreft heb ik de bovenstaande link nagelezen en ook even bij Brouwland gekeken wat de vloeibare calciumchloride nu is.

Op het flesje staat 33% en de vraag die we ons eerst en vooral moeten stellen is : is dat 33% w/w of 33% w/v. Met andere woorden : bevat een kilogram van de oplossing 330g calciumchloride of bevat een liter van de oplossing 330g calciumchloride. Er is een groot verschil tussen beide. Als je vloeibare calciumchloride gaat gebruiken moet je weten deze w/w dan wel w/v is.

Om een lang verhaal kort te houden : de vloeibare calciumchloride van Brouwland is dus wel degelijk een w/w oplossing. En dat is goed, zodoende kan je dus stellen dat je de nodige hoeveelheid calciumchloride in je berekening gewoon met drie mag vermenigvuldigen om de hoeveelheid in gewicht te weten van de vloeibare calciumchloride.

Naast de eigenschappen van de calciumchloride in oplossing, las ik ook nog iets interessants over calciumchloride in kristallijne vorm (zeg ik dat goed?). 100% zuivere calciumchloride (in poedervorm dus) is heel hygroscopisch. Dit wil zeggen dat het makkelijk vocht opneemt uit de aanwezige lucht. Eenmaal geopend gaat zo'n pakket dus vocht uit de buitenlucht opnemen en verandert de samenstelling van je poeder. Als je dit zou laten openstaan ga je uiteindelijk met een soort siroop achterblijven. In het kort gezegd : eenmaal blootgesteld aan de atmosfeer veranderd de samenstelling van je calciumchloride en kan je er niet langer van uitgaan dat het 100% is wat je dacht. Gelukkig is er blijkbaar een simpele oplossing voor : los je calciumchloride op in gedemineraliseerd water. Blijkbaar blijft je calciumchloride dan onbeperkt houdbaar. Los het op in een w/w verhouding en onthou het percentage. Daarna kan je het gebruiken zoals de vloeibare vorm.

Klopt 100%

• Had ik ondertss uitgevogeld, even wennen wel.

Wat vreemd lijkt: bij m'n Indiaantje Conan even het recept ingevoerd. Ik zou 5 ml fosforzuur moeten toevoegen in de maisch (30 L) om op 5,5 pH te moeten komen (en 2,3 ml in spoelwater 10L).

Terwijl ik in mijn vorige versies gewoon de pH mat na 15' maischen en steevast vrij netjes rond de 5,5 - 5,6 uitkwam. Weliswaar met dat alom verguisde gele Chineesje van 5 €. Spoelwater zuurtoevoeging klopt wel ongeveer met wat ik doorgaans meet en toevoeg.

Verder wat Mgsulfaat , ok.

Ik post ff de sheet om te checken.

https://www.dropbox.com/s/c7fv…%20Water%201.18a.xls?dl=0

Verder: is er een 'reset' knop om alles terug op nul te zetten?

• - gebruik jij antioxin? Die waardes moeten worden verwerkt in het waterprofiel. Doe je dat?

- hoe kom jij aan 98 ppm natrium? Dat is veel. Zit dat in jouw leidingwater?

• Ik heb een spreadsheet ingevuld aan de hand van je instructies, en het is me gelukt aan de hand van jouw instructies. Ze zijn echt wel nodig want het is geen simpele spreadsheet om te gebruiken als je er absoluut niks van afkent. Ik zou willen voorstellen om je voorbeelden om te zetten naar een wikipagina.

• - gebruik jij antioxin? Die waardes moeten worden verwerkt in het waterprofiel. Doe je dat?

- hoe kom jij aan 98 ppm natrium? Dat is veel. Zit dat in jouw leidingwater?

Antioxin vorige keren niet gebruikt. Hoe vul je dat in?

98 is bij nazicht een typo, moet zijn 38. Heb ik aangepast. Maf dat je dat zo op het zicht ziet ;-). Mag je die waarde zomaar aanpassen, of moet je helemaal van een blanco opnieuw beginnen? Stel dat Farys profiel binnen 6 maand anders is en je wil zelfde recept gebruiken...

• Indien u antioxin SBT gebruikt zijn enkele aanpassingen noodzakelijk. Omdat antioxin uit 45% kaliummetabisulfiet bestaat verandert u de volgende waardes van uw watersamenstelling (bij gebruik van 0.1 gram per liter)

- sulfaat: + 38.9

- kalium: + 17

Het sulfiet heeft ook een invloed op de pH: 0.1 gram per liter verlaagt de pH met 0.5

Indien u dus antioxin gebruikt, en u mikt op een pH van 5.4, dan vult u de spreadsheet zodanig in dat u 5.45 bereikt.

Dit alles op voorwaarde van bevestiging door de sergeclopedie, uiteraard.

• Geen probleem, ik blijf je verhaal met veel interesse volgen. Volgend weekend heb ik een brouwsessie gepland en ga ik aan de slag met Bru'nwater. De berekende waarden geef ik dan bij BrewersFriend in voor het watertype.

Kan je dan ook eens de berekening maken met Brewersfriend en als je dat checken wie er het dichtste bij is?

• Antioxin vorige keren niet gebruikt. Hoe vul je dat in?

98 is bij nazicht een typo, moet zijn 38. Heb ik aangepast. Maf dat je dat zo op het zicht ziet ;-). Mag je die waarde zomaar aanpassen, of moet je helemaal van een blanco opnieuw beginnen? Stel dat Farys profiel binnen 6 maand anders is en je wil zelfde recept gebruiken...

Gewoon waarde veranderen bij water input en uiteraard zien wat het effect is in de Water Adjustment tab. Bij natrium zal de pH niet veranderen.

• Geen probleem, ik blijf je verhaal met veel interesse volgen. Volgend weekend heb ik een brouwsessie gepland en ga ik aan de slag met Bru'nwater. De berekende waarden geef ik dan bij BrewersFriend in voor het watertype.

Dus Cies, in jouw geval zou ik zeker geen magnesiumsulfaat meer toevoegen omdat er sulfaat bijkomt door de antioxin.

• Nog een voorbeeldje met donker bier en demiwater. We maken een stout met

- 2.950 kg maris otter (6 EBC)

0,590 kg gerstvlokken (3 EBC)

0.395 geroosterde gerst (591 EBC) - invullen als "roast malt", niet als "crystal malt"

Mash water = 10.26 liter

Sparge water - 16.43 liter

Total Batch Volume = 20.50 liter

Bij "Water Adjustment" kiezen we bv "Black Balanced" als profiel. En we passen zoals gewoonlijk aan met calciumsulfaat, natriumchloride en calciumchloride, tot de waardes die van het profiel benaderen.

Dan krijgen we bv:

CaSo4 = 0.12 gram/liter

CaCl2 = 0.05 gram/liter

NaCl = 0.03 gram/liter

Dit geeft ons een mashing water profile van 46 ppm Ca, 12 ppm Na, 67 ppm SO4, en 50 ppm Cl. Goed genoeg.

Probleem: pH is 4.99 onder invloed van de geroosterde gerst. Veel te laag, want we willen minstens 5.4 voor een donker bier. We mikken zelfs op 5.5

Hoe lossen we dat op? Door bicarbonaat (bakpoeder, NaHCO3) toe te voegen. Die verhoogt de pH. Door toevoeging van 0.25 gram/liter zitten we terug op 5.5 pH. Nog even opletten want er zit natrium in bakpoeder, en de Na waarde is nu gestegen tot 80 ppm. Dat vinden we te veel, dus we verwijderen de NaCl gift en voegen nog een beetje calciumchloride toe om de Cl opnieuw wat op te krikken. We voegen dus 0.06 gram/liter CaCl2 toe en we zijn klaar.

• Gisteren eens de waarden van het kraantjeswater hier in de tool gestoken. Op zich is er niks mis mee, buiten dan de véél te hoge waarden aan bicarbonaat in het water (+400). Dat is wel jammer. Ik vraag me af of ik daar iets aan zou kunnen doen door het water voor te koken?

Aan de andere kant, een paar bussen demiwater kopen en op de juiste samenstelling brengen is eigenlijk minder werk.

• Je kunt een gedeelte van de carbonaten verwijderen door voor te koken, maar je verwijdert ook je calcium. Blijkbaar werkt dit tot een minimum van 12 ppm Ca. Dus als je niet genoeg calcium in je water hebt, ga je nog altijd water hebben met veel te veel carbonaten, en daarenboven veel te weinig calcium.

Trouwens, geeft je water rapport een enige waarde voor carbonaten? Bij mij kan het fluctueren tussen 12° F en 30° F (kan worden omgerekend naar ppm HCO3-), en er zit maar 46 ppm Ca hier in het water. Dus ik zou zelfs niet eens zeker zijn over het overschot van carbonaten, maar ik zou wel water hebben met veel te weinig Ca.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Hier ligt de hardheid tussen 32 en 44°F. Aan de hand van Bru'n water en de wateranalyse kom ik uit in realiteit op 38°F. Veel te hard. Het is gewoon beter om met demiwater + mineralen te werken. Minder ingewikkeld.

In Brewersfriend kan je meerdere bronwaters mixen.

In Bru'n blijkbaar niet. is wel gemisje.

Dat is wel waar. Het zou ook leuk zijn mocht je verschillende eigen waterprofielen kunnen opslaan om hiermee te gebruiken.

• Om een lang verhaal kort te houden : de vloeibare calciumchloride van Brouwland is dus wel degelijk een w/w oplossing. En dat is goed, zodoende kan je dus stellen dat je de nodige hoeveelheid calciumchloride in je berekening gewoon met drie mag vermenigvuldigen om de hoeveelheid in gewicht te weten van de vloeibare calciumchloride.

Gelukkig is er blijkbaar een simpele oplossing voor : los je calciumchloride op in gedemineraliseerd water. Blijkbaar blijft je calciumchloride dan onbeperkt houdbaar. Los het op in een w/w verhouding en onthou het percentage. Daarna kan je het gebruiken zoals de vloeibare vorm.

Dussss, als ik bvb 100 gr CaCl heb, hoeveel ml (= gr bij demiwater) moet ik bijvoegen om een 33% oplossing te krijgen?