SVG Westmalle gist

Create an account or sign in to comment

You need to be a member to leave a comment.

• In de herfst heb ik een Westmalle kloon gebrouwen, op basis van gist gekweekt uit een flesje. Het resultaat is vrij goed gelukt. Maar toch had ik nog een vraag.

Zijn er hier mensen die hetzelfde hebben gedaan, en zo ja, welke SVG hebben jullie gehaald? Ik had 82% SVG op een recept van 82% pils mout en 18% dextrose en een starttemperatuur van de maish op 66° C.

Ik wil eigenlijk gewoon eens weten of mijn starter misschien nog wat groter had moeten zijn. Ik heb de gerecycleerde gist uit het gistvat gewassen, en ben hem nu nog verder aan het opkweken om een grotere starter te verkrijgen.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Enkele maanden geleden een volmout blond (90% pils + 10 % munich light) gebrouwen en vergist met opkweek Westmalle gist. Starter (intermittent shaking) was uiteindelijk 1,5 liter voor een brouwsel van een goeie 17 liter.

Sg is van 1054 naar 1010 gegaan, dus ca. 81% Svg.

• Ik heb tussen 2000 en 2005 heel veel met de originele Westmalle dubbel gebrouwen, ik kwam gemiddeld op een SVG van 78 tot 80%

Die brouwsels werden vergist met een starter van 1,6L gemaakt vanaf een oogje gist uit de schuine buis uit mijn gistbank.

De gist kreeg ik oorspronkelijk rechtstreeks uit de brouwerij. Ik heb die gist nog altijd in mijn gistbank, wordt 2 maal per jaar vernieuwd door uitplaten en terug opkweken.

• OG was 1.079. Maar ik ben gerustgesteld door alle antwoorden gegeven, blijkbaar heb ik voldoende goed behandelde gist gekweekt om op een redelijk normale SVG uit te komen. Hartelijk dank.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.