Founders Robust Porter

Create an account or sign in to comment

You need to be a member to leave a comment.

• Eerste poging om een Founders Porter te brouwen, alle tips en opmerkingen zijn zeker welkom.

Het recept is gebaseerd op tips van de brouwer van Founders Porter. Hopelijk heb ik het een beetje correct geïnterpreteerd.

try about 10% Chocolate Malt, 7% Munich, 5% Carapils, and 3% Crystal Dark. I also throw in a little bit of Black Malt for a slightly burnt character. Mash in around 155 degrees and target an OG between 17 and 18 Plato. We use Nugget hops for bittering and Willamette and Crystal for flavor/finishing hops, targeting 45 IBUs. Ferment with an American yeast and it should terminate between 5 and 6 Plato, leaving you with 6.5% ABV and a full bodied robust Porter. Good luck, hope this helps.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

FRP

Naam recept

First Robust Porter

Brouwdatum

10-01-2018

Bierstijl

Porter (Robust)

Volume

20,0 l

Begin SG

1,066 SG

Berekende kleur (Morey)

115 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)

46 IBU

Brouwzaalrendement

72,0 %

Kooktijd

0 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

23,00 l

Water

3,42 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

66 mg/l

12 mg/l

66 mg/l

215 mg/l

94 mg/l

41 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

4,60 kg

Pilsmout

Dingemans

3 EBC

72,4 %

0,63 kg

Chocolademout

Dingemans

900 EBC

9,9 %

0,50 kg

Caramunich II

Weyermann

120 EBC

7,9 %

0,31 kg

Cara-pils

Weyermann

4 EBC

4,9 %

0,19 kg

Cara 120

Dingemans

120 EBC

3,0 %

0,13 kg

Ontbitterde zwarte mout

Dingemans

1400 EBC

2,0 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

Eiwitrust

53,0 °C

1 min.

20 min.

3,6 l/kg

Beta-amylase

63,0 °C

20 min.

15 min.

3,6 l/kg

Alfa-amylase

72,0 °C

15 min.

30 min.

3,6 l/kg

Uitmaischen

78,0 °C

10 min.

5 min.

3,6 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

22,0 g

Nugget

pellets

13,0%

60 min.

31,4 IBU

22,0 g

Willamette

pellets

5,5%

20 min.

8,0 IBU

22,0 g

Crystal

pellets

3,5%

20 min.

5,1 IBU

7,5 g

Crystal

pellets

3,5%

5 min.

0,6 IBU

7,5 g

Willamette

pellets

5,5%

5 min.

0,9 IBU

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

22,0 g

Safale American (US-05)

bovengist

• Als ik goed lees en reken in hun beschrijving werken ze met een gist die een SVG van 70% haalt. Dat is niet veel. De US-05 gaat daar los boven zitten, daar mag je zeker van zijn. Ik zou een andere gist gebruiken, eentje die niet zo goed overweg kan met de complexere moutsuikers zoals een S-33. Ik weet het, het is geen US gist maar hij zou wel perfect bij de benodigde SVG zitten. Eventueel door hem zo koel mogelijk te vergisten kan je het smaakprofiel ook wat sturen?

• Ik heb ook al een kloonrecept opgesteld in Brouwhulp met toch wat opmerkelijke verschillen:

- ik gebruik zoveel mogelijk mouten van Thomas Fawcett

- ik maisch 60 minuten op 69°C

- mijn watersamenstelling is wat anders:

- ik gebruik een andere gist: Danstar Nottingham of WLP001

Recept is pas voor in maart, waarschijnlijk zal ik nog wel een en ander veranderen.

• Als ik goed lees en reken in hun beschrijving werken ze met een gist die een SVG van 70% haalt. Dat is niet veel. De US-05 gaat daar los boven zitten, daar mag je zeker van zijn. Ik zou een andere gist gebruiken, eentje die niet zo goed overweg kan met de complexere moutsuikers zoals een S-33. Ik weet het, het is geen US gist maar hij zou wel perfect bij de benodigde SVG zitten. Eventueel door hem zo koel mogelijk te vergisten kan je het smaakprofiel ook wat sturen?

Bedankt voor de tip W@lter. Ik ga de gistgids van brouwland nog eens doorlopen, maar de S-33 lijkt inderdaad wel in aanmerking te komen.

• Aan de watersamenstelling heb ik tot nu toe nog geen aandacht besteed. :blush::-$ Is wel een voornemen om dit in 2018 wel te gaan doen. Als beginnend hobbybrouwer wil ik eerst de verschillende mouten, hopsoorten en gisten leren kennen.

Begin jij het maischen op 69°C of heb je eerst nog een eiwitrust alvorens naar 69°C te gaan? En ik neem aan dat je nog even naar 78°C gaat? Lijkt me in ieder geval interessant om ook eens te proberen.

De mouten ga ik behouden, over de gist twijfel is nog. Maar waarschijnlijk ga ik de tip van W@lter volgen en voor de S-33 gaan.

We zouden deze zomer de resultaten eens kunnen vergelijken, samen met een echte Founders Porter.

• Of MJ M15 Empire Ale, of MJ M36 Liberty Bell Ale. Deze waren respectievelijk M03 Newcastle Dark Ale en M79 Burton Union.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Aan de watersamenstelling heb ik tot nu toe nog geen aandacht besteed. :blush::-$ Is wel een voornemen om dit in 2018 wel te gaan doen. Als beginnend hobbybrouwer wil ik eerst de verschillende mouten, hopsoorten en gisten leren kennen.

Begin jij het maischen op 69°C of heb je eerst nog een eiwitrust alvorens naar 69°C te gaan? En ik neem aan dat je nog even naar 78°C gaat? Lijkt me in ieder geval interessant om ook eens te proberen.

De mouten ga ik behouden, over de gist twijfel is nog. Maar waarschijnlijk ga ik de tip van W@lter volgen en voor de S-33 gaan.

We zouden deze zomer de resultaten eens kunnen vergelijken, samen met een echte Founders Porter.

Geen eiwitrust, direct naar 69°C en na een uur uitmaischen op 78°C. We kunnen beide versies zeker eens vergelijken op de VHM.

• Of MJ M15 Empire Ale, of MJ M36 Liberty Bell Ale. Deze waren respectievelijk M03 Newcastle Dark Ale en M79 Burton Union.

Ik zou zeggen de M15, mja. De M36 zou ik niet gebruiken. Moeilijk gistje dat diep doorgaat en in de fles nog wel eens durft verder te gaan.:-S

• Ik zou zeggen de M15, mja. De M36 zou ik niet gebruiken. Moeilijk gistje dat diep doorgaat en in de fles nog wel eens durft verder te gaan.:-S

Interessant om te weten. De M15 heb ik zelf al gebruikt in een porter, met goed gevolg eigenlijk, van de M79 heb ik nog twee zakjes liggen.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Misschien nog een domme vraag, maar volgens de brouwer van Founders zou er in hun bier 10% chocolade mout zitten. Als ik de specificaties van zowat alle chocolade-mouten en Carafa type 2 lees, geven ze aan om maximaal 5% te gebruiken. Ga ik het brouwsel hier niet mee om zeep helpen?

• Klopt het dat de Thomas Fawcette Pale chocolate malt toch wel verschillend is van de andere chocolade mouten? Ik dacht dat ze deze mout op een lagere temperatuur roosterden dan andere chocolade mouten. Vandaar dat ze wel 10% als maximum gebruik gaven.

w@lter, welke chocolademout gebruikte je voor je stout?

• Ik brouw al jaren een heerlijke stout met 5% ontbitterde gerstemout (1400EBC) en 3,7% chocolate rogge mout (800EBC) en dat er nu een % meer roost mout moest in zitten maakt echt het verschil niet hoor.
    Belangrijker is dat je totale plaatje klopt en je bier in balans is. Bitterheid(sgewaarwording)/ einddichtheid, alcohol gehalte, ......
    Vb hier de mout samenstelling bitterheid verhoudingen enz.. van mijn stout.

• Mijn versie hieronder, ik koos voor waterprofiel black balanced. Brouwen is pas begin maart, dus jullie hebben nog ruim de tijd om te reageren.;)

De mouten heb ik gisteren besteld bij Brouwmarkt, hier in België kon ik ze niet vinden.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

2018-03

Naam recept

Founders Porter

Brouwdatum

01-03-2018

Bierstijl

Porter (Robuust)

Volume

20,0 l

Begin SG

1,066 SG

Eind SG

1,019 SG

Schijnbare vergistingsgraad

71,2%

Alcoholgehalte

6,1 vol.%

Berekende kleur (Morey)

109 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)

45 IBU

Brouwzaalrendement

75,0 %

Kooktijd

60 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

14,00 l

Gedemineraliseerd water

6,00 l

Water uit Diest, België

1,70 g

CaCl2

1,60 g

CaSO4

1,20 ml

Melkzuur

0,50 g

MgSO4

11,87 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

50 mg/l

4 mg/l

34 mg/l

78 mg/l

33 mg/l

69 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

4,28 kg

Pale mout. Maris Otter

Thomas Fawcett and Sons

5 EBC

73,5 %

0,58 kg

Chocolademout

Thomas Fawcett and Sons

1000 EBC

10,0 %

0,41 kg

Münchenermout

Dingemans

15 EBC

7,0 %

0,29 kg

Cara-pils

Weyermann

4 EBC

5,0 %

0,17 kg

Dark Crystal mout

Thomas Fawcett and Sons

300 EBC

3,0 %

0,09 kg

Zwarte mout

Thomas Fawcett and Sons

1300 EBC

1,5 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

Amylaserust

69,0 °C

1 min.

60 min.

3,4 l/kg

Uitmaischen

78,0 °C

10 min.

5 min.

3,4 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

20,0 g

Nugget

pellets

13,0%

60 min.

31,5 IBU

20,0 g

Willamette

pellets

5,5%

20 min.

8,1 IBU

20,0 g

Crystal

pellets

3,5%

20 min.

5,1 IBU

10,0 g

Crystal

pellets

3,5%

0 min.

0,0 IBU

10,0 g

Willamette

pellets

5,5%

0 min.

0,0 IBU

Overige ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Type

Gebruik

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

22,0 g

Nottingham ()

bovengist

Vergisting

Kenmerk

Waarde

Starttemp. vergisting

14,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting

16,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting

16,0 °C

Eind SG hoofdvergisting

1,019 SG

Schijnbare vergistingsgraad

71,2%

Temp. nagisting

10,0 °C

Temp. lagering

10,0 °C

• Maak eens een bier met 40% carapils en post de resultaten he.

Stel dat maar voor aan Jacques op het Nederlandse forum: die doet graag proefjes. Ik heb geen tijd voor die flauwe kul, ik wil gewoon brouwen.

Ik ga beginnen met in maart deze porter te brouwen, mits nog wat kleine aanpassingen. Daarna staan er al 3 andere bieren ongeduldig te wachten om gebrouwen te worden. Die recepten bevatten geen carapils.