Problematische vergisting

Create an account or sign in to comment

You need to be a member to leave a comment.

• - Waterslot blijft nog steeds om de 8 seconden op en neer gaan, maar brouwsel ruikt naar onfris fruit.

Dit hebben we volgens mij nog niet aangepakt.

Misschien is het wel Acetaldehyde die je ruikt?

De stof ontstaat altijd bij het vergisten, maar de gist zet de stof vervolgens om in alcohol. Als de gisting voortijdig stopt of niet volledig doorgaat, kan acetaldehyde in het bier achterblijven. Dit kan gebeuren bij de hoofdvergisting, maar ook bij de hergisting op fles. De oorzaak is meestal het te vroeg koud zetten van het bier bij de hergisting of het stokken van de vergisting doordat te weinig gist is toegevoegd, het wort onvoldoende is belucht of een snelle temperatuursdaling van het bier. De stof kan ook gemaakt worden door azijnbacteriën.

• Persoonlijk vind ik het moeilijk om te geloven dat het aan het bewaren van de gist gelegen heeft, daar je de week er voor nog succesvol met die gist gebrouwen hebt. Het kan niet dat je zo goed als al je vitaliteit op een week verloren hebt.
    Ik denk toch eerder aan het hydratatie proces, daar een afwijking in de temperatuurmeting, foutieve aflezing (iedereen is immers maar een mens) , thermometer die er de brui aan gegeven heeft, achtergebleven desinfectie middel in je hydratatie recipient.... Dat zijn reden die wel tot gevolg hebben dat je vitaliteit van je gist plot zo goed als nul is. Niet het 3 maal openen van dat pak en terug in de vriezer steken daar kan je vitaliteit tov de week er voor niet zo plots gedaald zijn. Trouwens die handelingen doe je ook al enkele jaren zonder probleem (kan ik toch uitmaken uit de gegeven info)

Inderdaad, het blijft allemaal raar. Als je niet alles labotechnisch onderzoekt, blijft het wat koffiedik kijken.

Ik ben dan ook geen chemicus en vertrouw vooral op good practice: bij succes steeds opnieuw dezelfde handelingen doen (dus niet alleen wat betreft diepvries en pakje open en dicht doen, maar ook wat betreft temperatuurmeting, desinfecteren van recipiënten, etc).

Ik vrees dat ik gewoon opnieuw moet brouwen (met nieuwe gist) en hopen dat het zoals alle vorige keren verloopt...

Dit hebben we volgens mij nog niet aangepakt.

Misschien is het wel Acetaldehyde die je ruikt?

Zou kunnen. Vandaag (dag 9) is het SG 16,9 (komt dus van 18,3), er blijft activiteit in het waterslot, en de geur lijkt wel op acetaldehyde.

Merci voor de hulp mannen!

• Zou kunnen. Vandaag (dag 9) is het SG 16,9 (komt dus van 18,3), er blijft activiteit in het waterslot, en de geur lijkt wel op acetaldehyde.

Acetaldehyde is gewoon een bij- of tussenproduct van de vergisting. Gist moet dat opruimen Indien aanwezig wijst dat op zwakke/te weinig gist. Maar dat wisten we al.