Create an account or sign in to comment

You need to be a member to leave a comment.

• Om de Sensation Cherry uit te testen heb ik onderstaand receptje samengesteld.

De mouten(THT: 2016-2017) en hop(oogst 2015)die ik gebruik, moeten dringend op.

Bij 10 liter van het bekomen jongbier, ga ik de cherry bijvoegen. De overige liters ga ik zo bottelen.

Het zou een roodbruin biertje moeten worden, wat moutig met weinig bitterheid zodat de kersensmaak er toch door komt. Voorlopig staat het EBC op 50. Tijdens de maisch evalueer ik de kleur en als het niet donker genoeg is doe ik er nog wat Carafa bij op 10 min einde maisch..

Graag jullie menig. Ik kan nog wat wijzigen aan de hoeveelheden.

BROUWPLANNER 2.03 RAPPORT - Datum Export: 24/01/2018 16:21:52

Naam van het bier : Kja.zE

Type van het bier : Rood-bruin Kersenbier

Brouwvolume : 18 liter

Extractie-efficiëntie : 70%

Voorspelling begindensiteit : 1062,3 SG /15,3 °P /15,8 Brix

Waarvan suikers : 1000,0 SG /0,0 °P /0,0 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1015,5 SG /4,1 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 6,2%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 14 IBU / 50 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

Grondstof EBC kg % Gewicht

Pilsmout 3 3 3,300 65,6%

Aromamout (Amber 50) 49 0,450 08,9%

CaraPils 5 5 0,500 09,9%

Biscuit mout 50 58 0,300 06,0%

Munich mout 15 15 0,300 06,0%

Weyermann Special W® 280-320 EBC 300 0,130 02,6%

Carafa® Special type 1 800-1000 EBC 900 0,050 01,0%

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (Z) Zacht

Maischwater : 20,1 liter aan 67 °C

63,0°C gedurende 25 min (ß amylase (maltose))

72,0°C gedurende 35 min (a amylase (body) )

Filterspoelen: ga naar 75° à 78° C

Totaal spoelwater : 6,6 liter aan max 80 °C

Spoelen tot : 1015 SG (Of 4,0 °P of 4,2 Brix)

HOPPEN

Totale kooktijd : 60 minuten

Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU

Hallertauer Mittelfrüh (A) BLM 4,2% 25 0' 12,8

EastKent Golding (A) BLM 5,5% 15 55' 1,4

KRUIDEN / ZOUTEN / KOOKADDITIEVEN

Additief Aantal Eenheid Toev. na..'

Carafa® type 1 900 EBC 30,0 g Eventueel na eval. Kleur Maish 50'

Natural Sensation Cherry 10,0 g 10 l wort bij bottelen

Iers mos 4,0 g 45 koken

VERGISTING

Gistnaam : Danstar Nottingham Ale

Gisteigenschappen : Zuivere Gist, medium eindSG, heeft Rochefort trekjes.

Advies temp. : 20

Instructie gist : 13 gram rehydrateren in vooraf gekookt water afgekoeld tot 25°C

• Ziet er goed uit.

Ik heb de smaakstof ("Natural Sensations" in het schoon Vlaams) gedoseerd met een plastic spuitje. Eerst klein beetje in de bottelemmer, goed mengen, even proeven, dan wat meer bijdoen, enzovoorts. Dit om te voorkomen dat het teveel is en alles zou domineren. Dat is het gevaar met die dingen, dat je niets anders meer smaakt dan dat (= zoals bij die zoete commerciele fruitbieren vaak het geval is).

Heel veel succes gewenst, benieuwd naar het resultaat en je ervaringen. :thumbup:

• zoals bij die zoete commerciele fruitbieren vaak het geval is

Heel veel succes gewenst, benieuwd naar het resultaat en je ervaringen. :thumbup:

Het zoet wil ik uit de mout halen door het maischschema en de gebruikte gist. Een FG van 1015,5 is “plakkerig” genoeg voor mij. 😉

• Stel dat ik bovenstaande ga brouwen en ik wil er een "echt" Vlaams Rood-bruin van maken. Bedoeling is dan om naar 20 L te gaan, 10L bottelen met de cherry en 10L behouden en verder te lageren met de W3763.

- Volstaat het dan om aan het einde van de hoofdgisting over te hevelen en de WYEAST 3763 Roeselare Ale Blend erbij te voegen en een jaartje te wachten?

- Wat met al het gebruikte materiaal? zal ik dit apart moeten houden want we spreken hier dan wel over een mengeling met een wilde gist. Of is dit nog perfect te reinigen?

• - Volstaat het dan om aan het einde van de hoofdgisting over te hevelen en de WYEAST 3763 Roeselare Ale Blend erbij te voegen en een jaartje te wachten?

Zoiets, maar maak daar maar anderhalf tot twee jaar van. Die blend heeft zijn tijd nodig. Ik heb de mijne uit 2016 hier nog altijd staan in een lagerfles. Een dezer eens gaan bottelen maar...

Wat met al het gebruikte materiaal? zal ik dit apart moeten houden want we spreken hier dan wel over een mengeling met een wilde gist. Of is dit nog perfect te reinigen?

Dat vraag ik me dus ook af.

• Denk best al dat materiaal apart te houden. Behalve de glazen fles. Die moet toch goed te reinigen zijn.:/

• Ik heb al een paar keer de Roeselare gebruikt en tot nu toe geen infecties op mijn andere bieren. De Brett in de Roeselare is blijkbaar niet zo agressief. Wel goed blijven ontsmetten natuurlijk.

De Roeselare is een blend van 'gewone' bovengist, Brett en melkzuurbacteriën. Ik gebruik hem meteen bij de hoofdgisting. Dan neemt de gewone gist het voortouw, de Brett en melkzuurbacteriën komen pas later in actie tijdens het lageren, dus die moet je inderdaad de tijd geven. Werken met een extra gist is dus eigenlijk niet nodig.

• Werken met een extra gist is dus eigenlijk niet nodig.

Ik zou dit doen omdat ik in 1-maal de volledige batch wil vergisten zodat ik deze in mijn gistkast krijg. Daarna split in 2 zodat ik 2 verschillende biertjes heb. Eentje voor de zomer met het kersenextract en eentje voor wie weet wanneer!

• De gist zit trouwens bovenaan in een mooie pellicle

Na de hoofdgisting heb ik 3 maanden gelagerd en dan gebotteld. Nog geen pellicle te zien.

Heb daarnet nog eens een van mijn Vlaams bruin geproefd (gebotteld 28/03/2016) en het is de eerste keer dat ik de Brett echt proef. Spijtig genoeg heb ik nog maar 2 flesjes. ;(

Ik denk dat ik beter een jaar gelagerd had en dan pas gebotteld.

Mijn kriek van 2017 (ook met Roeselare blend) staat van november te lageren. Toen heb ik de krieken afgeheveld en overgeheveld. Ik denk dat ik die ten vroegste volgend najaar ga bottelen.

Ik heb de batch in 2 gesplitst om te lageren:

-10 liter met eiken chips gemacereerd in calvados.

-10 liter met eiken chips gemacereerd in sherry. Hier heb ik ook nog 2 depots van Straffe Hendrik Wild aan toegevoegd om nog mat meer Brett te hebben. ik denk dat die smaak goed past bij de sherry.

• Na de hoofdgisting heb ik 3 maanden gelagerd en dan gebotteld. Nog geen pellicle te zien.

Veel te vroeg. De pellicle is er bij mij pas na een aantal maanden op gekomen. Hoe het smaakt moet ik je nog schuldig blijven maar een dezer ga ik die toch op flessen trekken. Ik zal het jullie dan weten zeggen.

Ik geloof trouwens dat het ook op de website van Brouwland staat dat je een 18-tal maanden moet wachten eer het bier klaar is om te bottelen.

• Hoe het smaakt moet ik je nog schuldig blijven maar een dezer ga ik die toch op flessen trekken. Ik zal het jullie dan weten zeggen.

Wat zou ik best op de DJ zetten voor het gedeelte roodbruin om te lageren? Een rubberstop of moet er iets overkomen dat nog wat lucht doorlaat?

En ook, moet ik de DJ vullen tot in de hals met zo weinig mogelijk kopruimte zoals normaal?

• Ik trok altijd plasticfolie over mijn Dame-Jeanne met een elastiek, 7 dagen lageren en dan bottelen, en soms had ik wel eens teveel druk op de fles maar onlangs begon ik met een redelijk hoog eind sg te lageren, toevallig in een plastic fles met waterslot en dàt -hoewel het met de hoofdvergisting niks meer deed- werd terug actief, veertien dagen heeft het nog geblubt eer ik het op fles kon doen, zo'n dingen kan je niet zien als de lagerfles niet luchtdicht afsluit dus ik lager vanaf nu altijd met waterslot, Enne DJ zo vol mogelijk doen hé Bruno:) ze sluiten zo moeilijk af, zeker die met brede hals dat ik ben overgeschakeld op de kunststof flessen van brouwland, kosten evenveel maar potdicht.;)

• Ik heb mij waarschijnlijk verkeert uitgedrukt. Ik had het over het gedeelte met de Roeselare gist. Waarom de vraag? Omdat normaal dit in een houten vat gaat. En hout ademt. Dus daarom de vraag of ik iets moet voorzien wat zuurstof doorlaat.

• Geen probleem. Ik had al eens ergens gezien dat iemand een eiken ‘stok’ in zijn DJ had gestoken om dit na te bootsen. Het balkje (of stok) sloot dan ook de DJ af.

Ik had het over het gedeelte met de Roeselare gist. Omdat normaal dit in een houten vat gaat. En hout ademt.

• Omdat normaal dit in een houten vat gaat. En hout ademt. Dus daarom de vraag of ik iets moet voorzien wat zuurstof doorlaat.

Bij mij heeft dat een flinke headspace. De fles is voor 4/5e gevuld. Er vormt zich dan een mooie pellicle. Om de fles af te sluiten kan je inderdaad gewoon wat keukenfolie en een rekkertje gebruiken.

• Ja ik dacht al zoiets ergens gelezen te hebben van die headspace maar ik vind die test nergens meer terug.

• Voila we zijn er aan begonnen aan -5°C. Koud buiten maar daarom niet minder fijn.

Benieuwd hoe de BrewMonk zich bij deze temperatuur gaat gedragen. Het opwarmen ging toch al vlot.

• Koelen ging zonder problemen nadat ik de tuinslang ontdooid had. :rofl:

5 emmers water om 20L te koelen tot 19,5°C. Niet slecht. Waar de winter toch goed voor is. Nu een uurtje de eiwitten late bezinken en dan aftappen en de gist toevoegen.

• Ja, ik neem altijd de eerste uitloop via de kraan voor de labgisting, daar zit dan nog wat veel eiwit in.

• Vanmorgen in de gistkast gekeken en er kwam al een lekker geurtje uit.

Ik heb nog een paar aanpassingen gedaan aan het recept om naar 20 L te komen. Ook heb ik een ander gist genomen (S-04 i.p.v. Nottingham)

De planning was dus om op te schalen naar 20 L maar de bazookafilter heeft weer stokken tussen de wielen gestoken. Gevolg 17 L in het gistvat en 3L nog in de BrewMonk met al de bezonken eiwitten. Ik was eerst van plan om mijn hevelfilter te gebruiken maar die bleek niet tot op de bodem te geraken. Volgende keer hieraan een aanpassing doen.

Deze keer ook fijner geschroot en hierdoor toch aan 73% Extractie-efficiëntie gekomen.

Hieronder het recept.

BROUWPLANNER 2.03 RAPPORT - Datum Export: 9/02/2018 13:48:04

Naam van het bier : Kja.zE

Type van het bier : Rood-bruin Kersenbier

Brouwvolume : 20 liter

Extractie-efficiëntie : 73%

Voorspelling begindensiteit : 1063,2 SG /15,5 °P /16,0 Brix

Waarvan suikers : 1000,0 SG /0,0 °P /0,0 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1016,9 SG /4,4 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 6,1%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 14 IBU / 55 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

Grondstof EBC kg % Gewicht

Pilsmout 3 3 3,500 64,5%

Aromamout (Amber 50) 49 0,600 11,1%

CaraPils 5 5 0,500 09,2%

Biscuit mout 50 58 0,300 05,5%

Munich mout 15 15 0,300 05,5%

Weyermann Special W® 280-320 EBC 300 0,150 02,8%

Carafa® Special type 1 800-1000 EBC 900 0,075 01,4%

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (Z) Zacht

Maischwater : 21,1 liter aan 67 °C

63,0°C gedurende 25 min (ß amylase (maltose))

72,0°C gedurende 35 min (a amylase (body) )

Filterspoelen: ga naar 75° à 78° C

Totaal spoelwater : 8,1 liter aan max 80 °C

Spoelen tot : 1016 SG (Of 4,1 °P of 4,3 Brix)

HOPPEN

Totale kooktijd : 60 minuten

Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU

Hallertauer Mittelfrüh (A) BLM 4,2% 18 0' 8,2

EastKent Golding (A) BLM 5,5% 7 0' 4,2

EastKent Golding (A) BLM 5,5% 15 55' 1,3

KRUIDEN / ZOUTEN / KOOKADDITIEVEN

Additief Aantal Eenheid Toev. na..'

Natural Sensation Cherry 10,0 g 10 l wort bij bottelen

Iers mos 4,0 g 45 koken

VERGISTING

Gistnaam : Fermentis S-04

Gisteigenschappen : Engelse ale, Neutraal, gemiddeld, zeer goede sedimentatie.

Advies temp. : 15 tot 20

Instructie gist : 15 gram rehydrateren in vooraf gekookt water afgekoeld tot 25°C -28°C

BROUWRAPPORT / BROUWDATUM= 08/02/2018

Bekomen stamwort : 1063 SG/ 15,5 °P/ 16,0 BRIX

Bekomen Einddensiteit : 1016 SG/ 4,1 °P

Gebotteld alcohol vol% : 6,8% vol

• Vandaag alles eens gemeten met de refractometer:

Labgisting: 8.5°P (met correctie SG1015) Deze is uitgegist.

Gistvat: 9.2°P (komt met correctie op SG1020)

Nog tot het weekend wachten en dan overhevelen.

• Vandaag de hydrometer gedropt in het gistvat. Ik vrees een beetje dat de gisting afgelopen is. Hopelijk gaan die 5 puntjes er nog vanaf.