vergisting westvleteren kloon eind sg 1030 ???

Create an account or sign in to comment

You need to be a member to leave a comment.

• Laps seg,

Tijdens de kerst een brouwmarathon van 5 maal dik 20 liter gehouden, 5 dagen aan één stuk , dikke fun eigenlijk.. één van de laatst gebrouwen bieren is een soortement westvleteren ( veel d180 siroop, pils mout , beetje pale mout, veel Westmalle gist) .. Brouwen loopt prima met een dubbele maisch in de speidel om goed hoog sg te bekomen ( maar vergeten te meten , idioot die ik ben) .. hop gistvat in en in vergistkast van 19 naar 22 ° op 10 dagen tijd.. dikke blow-off na 1 dag trouwens, alles opgekuisd en verder gedaan, nog siroop toegevoegd op dag 3, waarna de vergisting weer verhevigde tot net geen blow-off.. so far, very good ! Netjes geheveld na ongeveer 14 dagen en opnieuw laten lageren bij 19° tot gisteren (ongeveer exact een maand na brouwdatum ) om te bottelen want waterslot al een week stillekes tot niks..

Pas met het laatste restje , als alles al in de fles zat, even de eind fg gemeten: verdekke 1030 !!!

Proefde ook zoet maar toen zat de bottelsuiker er al bij natuurlijk..

Vragen: vrees voor bommetjes terecht ?

Of zou ik door mijn niet gemeten dubbele maisch ergens rond de 1100 sg hebben gezeten, waarbij een vergisting naar 1030 normaal te noemen is ?

Staan nu 2 dagen warm te hergisten en nog niks ontploft.. of wordt dit gewoon mierzoete brij ?

• Ik heb 2 maanden gelagerd alvorens te bottelen. Dan was de FG 1020. Na het bottelen was het bier wat te zoet de eerste weken. Maar na terug 2 maanden is dat gezakt en dik ok.

Veel restsuikers wil nog niet zeggen dat je bommetjes zal hebben, maar ik zou toch vaak een flesje opentrekken om zeker te zijn.

Hoeveel g/l bottelsuiker heb je trouwens gebruikt?

• gemeten met densimeter , 2 pakken d180 dus zal rond de 15% stort zijn, door de hevige beginvergisting had ik het idee dat deze zeer ver was doorvergist.. regelmatig proeven is een goede optie.. nu een week en nog steeds geen ploffers

• gemeten met densimeter

Dan is het wel nogal hoog geëindigd. De reden dat ik het vroeg was dat de vraag in het verleden al een paar keer werd gesteld en er toen bleek dat er met een refractometer was gemeten en er niet werd omgerekend.

Het is blijkbaar wel een sterk bier. Zit je boven de 10% qua alcohol? Dat kan de gist wel wat hebben vertraagd.

• Kan zeker, ooit gedaan voor de Iznistrav, een bier van mij met meer als 13% alcohol. Begonnen met een gewone biergist, de US-05 geloof ik. Daarna champagnegist toegevoegd en steeds trapsgewijs suiker toegevoegd tot ik boven die 13% zat. Daarna gebotteld met nog wat bottelsuiker. Heeft wel heel lang nodig gehad om op druk te komen in de flesjes, ik geloof zelfs een week of zes.

• Fijne tips, alleen is alles al gebotteld natuurlijk.. heb zelf nog wel een champagnegist liggen.. ik wacht toch nog even en zal er volgende week eens eentje proeven.. tot nu toe nog niks ontploft trouwens.. als dat proevertje dan echt te mierezoet is, kan ik alles inderdaad nog eens uit de flessen halen en in het gistvast herstarten met champagnegist.. doe je er dan ook nog suiker bij om die hergisting in gang te trekken, of maak je best een starter met de champagnegist..

• Fijne tips, alleen is alles al gebotteld natuurlijk.. heb zelf nog wel een champagnegist liggen.. ik wacht toch nog even en zal er volgende week eens eentje proeven.. tot nu toe nog niks ontploft trouwens.. als dat proevertje dan echt te mierezoet is, kan ik alles inderdaad nog eens uit de flessen halen en in het gistvast herstarten met champagnegist.. doe je er dan ook nog suiker bij om die hergisting in gang te trekken, of maak je best een starter met de champagnegist..

Als het SG rond of boven 1020 zit zou ik een starter maken en zeker geen suiker toevoegen aan het bier. Ook geen suiker gebruiken als je uw starter maakt, doe dat met wort. Als je geen wort hebt staan neem dan van uw volgende brouwsel een beetje wort uit de kookketel nadat er hop bij zit en minstens 40 minuten gekookt heeft. Afvullen in vooraf heet gemaakte bokalen of bierflessen, volledig vullen tot overvol en direct deksel of kroonkurk er op, dat wort is onbeperkt houdbaar op het rek.

360.jpg

Hier nog een van een Hoegaarden kloon, mijn Waldonk white

360.jpg

Ik maak voor elk brouwsel een starter met wort van het vorige brouwsel. Wil je meer info stuur maar een pb.

• Zou je kunnen maar dan moet je het voor gebruik wel telkens opnieuw koken. De bokalen waarover brouwerwaldonk spreekt kan je zo openen en gebruiken. Zelf een paar keer gedaan toen ik nog met flesgisten werkte. Is heel gemakkelijk en handig om in huis te hebben.

Eens wat bokalen sparen, een wortje maken en een aantal vullen. Ik ga dat eens op de agenda zetten.

• jullie raad opgevolgd.. alle fleskes weer open, alles terug in gistvat, starter met wort en gehydrateerde champagnegist gemaakt.. net toegevoegd aan gistvast en weggezet bij 20 graden.. hoop dat de boel nu weer op gang trekt voor nog een puntje of 15..

• nog een vraagje...vergisting is zachtjes terug gestart , eerst 3 blubjes per minuut, nu nog ongeveer 1 per minuut ( 2 dagen later) ..hoe lang laat je deze champagnegist zijn werk doen om de verstokte vergisting bij te werken ? Tot alle activiteit verdwijnt ? Is het normaal dat de vergisting zo beperkt is ( misschien logisch omdat je toch al vertrekt van 1030 en er dus niet veel meer te vergisten valt.. doe je deze hergisting misschien beter zonder tegendruk , dus zonder waterslot..dat las ik ergens ivm lageren, of maakt het allemaal niet veel uit..vast staat op dik 20° C , dus dat zou ideaal moeten zijn.. Graag jullie mening.

• Als je het aandurft zou ik een beetje beluchten met een bruissteentje. Er wel bij blijven i.v.m. overschuimen. Door de zuurstof zullen er nieuwe jonge gistcellen bijkomen die de gisting zeker goed op gang brengt.

• nog een vraagje...vergisting is zachtjes terug gestart , eerst 3 blubjes per minuut, nu nog ongeveer 1 per minuut ( 2 dagen later) ..hoe lang laat je deze champagnegist zijn werk doen om de verstokte vergisting bij te werken ? Tot alle activiteit verdwijnt ? Is het normaal dat de vergisting zo beperkt is ( misschien logisch omdat je toch al vertrekt van 1030 en er dus niet veel meer te vergisten valt.. doe je deze hergisting misschien beter zonder tegendruk , dus zonder waterslot..dat las ik ergens ivm lageren, of maakt het allemaal niet veel uit..vast staat op dik 20° C , dus dat zou ideaal moeten zijn.. Graag jullie mening.

Geduld. Als je waterslot een paar dagen zwijgt, zou ik het sg meten.

Meten is weten. :cool:

• weet niet of er nog veel te vergisten valt.. op 22 gezet, belucht met steentje gedurende 4 minuten ( tot schuimkraag bijna uit vat kwam) Alles terug toe, nu 6 u later nog steeds niks beweging in het slot.. vreemd.. terwijl ie tevoren nog wel 1 keer per minuut blupte.. misschien lekt het vat wat .. misschien.. rook anders wreed lekker..

tijd voor mijn ultieme truc !!!

Wachten, paar dagen..... Wachten !

• Ik denk dat het vooral in het begin is dat je moet oppassen met te hoge temperaturen om overdreven estervorming tegen te gaan. Eenmaal de hevigste gisting voorbij is mag je gerust de temperatuur opvoeren. Ik zou stapsgewijs naar 22°C gaan en dan vergisten tot de densiteit niet meer zakt.